Hoe optimaliseer ik RAM van mijn pc?

Hier komen alle computer gerelateerde vragen die niet in een andere categorie passen.
Forumregels
In dit forum mag jij jezelf voorstellen, of als je in de andere fora geen antwoord kunt vinden op jouw vraag, die vraag in dit forum stellen.
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe optimaliseer ik RAM van mijn pc?

Ongelezen bericht door mario64 »

► Laat Spoiler zien
  1. Typ waar je vraag over gaat => Controleren of de juiste instellingen worden gebruikt voor RAM geheugen
  2. Typ de geheugen gegevens (DDR, DDR2, DDR3, DDR4, RIMM, SDRam) => A Data pc3 667Mhz
  3. Typ de moederbord gegevens, form factor (Standaard ATX, Micro ATX, Mini ITX, Nano ITX, Pico ITX) => Asus p6t se
  4. Typ de processor gegevens (AMD/Intel) => Intel bloomfield icore 7 930 2.8Ghz
  5. Stel je vraag en/of geef een korte beschrijving van het probleem (zoals foutmeldingen e.d) => Werkt mijn pc met optimale instellingen?
Nadere toelichting (of indien van toepassing, omschrijf de meest recent aangebrachte wijzigingen).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe optimaliseer ik RAM van mijn pc?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Begin met downloaden en installeren van CPU-Z, dat kan je 'hier' vinden.
Na het opstarten van dit programma, klik op de tab 'geheugen'.
Bij DDR geheugen zie je slechts de helft van de snelheid die je verwacht te zien.
DDR staat voor 'Double Data Rate', dat is hier dus de weergegeven snelheid maal 2.

Om de details van elke afzonderlijke geheugenstick weer te geven klik je op 'SPD'.
SPD staat voor 'Serial Presence Detect'.
In de handleiding van het moederbord staat vermeld wat de optimale sloten zijn waarin het geheugen geinstalleerd moet worden.
Controleer alleen in desktops of het geheugen in de correcte sloten zit gemonteerd.
Bij laptops is dit advies niet van toepassing, omdat daar slechts 1 of 2 geheugensloten beschikbaar zijn.
Bij afwijkende waarden kan je dat aanpassen zoals hierboven beschreven.

Hoe stel je de RAM snelheid in het Bios in?
Op de nieuwere moederborden kan je via BIOS de timing van het geheugen instellen volgens de JEDEC goedegekeurde SPD tabel.
JEDEC staat voor Joint Electronic Device Engineering Council.
Mocht je hardcore gaming RAM hebben, bestaat de kans dat het geheugen veel sneller kan werken dan die standaard waarden.
Dit zal niet veranderen als je XMP niet ingeschakeld hebt.
XMP staat voor eXtreme Memory Profile en is een Intel technologie waarmee je snel meerdere geheugenkloksnelheden kunt instellen door simpelweg een profiel te selecteren.
Dit moet je in het BIOS instellen, daarvoor moet je de computer opnieuw opstarten en vervolgens op de toets drukken die je daarheen brengt.
Maar het kan zijn dat deze instellingen wat dieper zijn weggestopt en je moet zoeken in het geheugen-, of geavanceerde-instellingen van het BIOS om het te vinden.
Als je geheugen meer dan één XMP-instelling heeft, dan kan je de snelste kiezen en kijken of je computer goed werkt. Zo niet, ga dan naar de langzamere instelling en probeer het opnieuw.
Om in het BIOS te komen zie je tijdens het opstarten welke toets(en) je kunt indrukken om in het BIOS te komen (vaak is dit de 'del', 'F1', 'F2', 'F9' toets).

Het oorspronkelijk artikel staat 'hier'.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast