Ik krijg geen toegang meer tot data op externe schijf, hoe los ik het op?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Ik krijg geen toegang meer tot data op externe schijf, hoe los ik het op?

Ongelezen bericht door mario64 »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord:
    Ik krijg ineens geen toegang meer tot een externe schijf, ik zie de schijf wel, maar geen gegegens zoals totale capaciteit en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is, maar ook zie ik geen inhoud van de schijf zoals bestanden.
  2. Indien van toepassing welke versie Windows.
    Antwoord:
    10 Home
  3. Indien van toepassing 32/64-bit.
    Antwoord:
    x64
  4. Indien van toepassing beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord:
    Toen ik de externe schijf aankoppelde.
  5. Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht.
    Antwoord:
    n.v.t
Hieronder ruimte voor extra toelichting:
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Ik krijg geen toegang meer tot data op externe schijf, hoe los ik het op?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Dit kan je op verschillende manieren verhelpen, met en zonder extra hulpprogramma's.

Hieronder de manier zonder gebruik van hulpprogramma's.
Er is ook een video, de link is onderaan bijgevoegd.

Stap 1:
Kijk in schijfbeheer naar de status van de externe schijf (partitie), bekijk de eigenschappen.
Er zijn geen gegevens beschikbaar over het medium, zoals gebruikte ruimte en/of beschikbare ruimte.

Stap 2:
We beginnen met opdracht prompt op te starten met beheer rechten.
Dit doe je door met rechter muisknop te klikken op het 'opdracht prompt' icoon en in het menu klikken op 'uitvoeren als admin'.
In het zwarte venster moet dan komen staan C:\systems32>

:!: Belangrijk:
Als je iets anders ziet staan, moet je handmatig de opdracht prompt zoeken.
Dit doe je door 'in deze computer' te klikken op de systeemschijf C:, daarna op de map 'windows', daarna map 'systems32' en dan met rechter muisknop op het icoon 'cmd' of opdracht prompt.
Klik in het menu op 'uitvoeren als admin' om het programma met verhoogde rechten op te starten.

Stap 3:
Nadat het opdracht prompt venster is geopend, typ het commando 'chkdsk /f (met schijfletter van de ontoegankelijke schijf, bijvoorbeeld F:)
Aangezien dit niet de systeem schijf is, zal de schijf scan meteen beginnen als je na de opdracht op de enter toets drukt.
Het scanproces kan enige tijd duren.
Controleer na de scan wat er allemaal is gebeurd, mogelijk was 'Master File Table' (MFT) corrupt.

Observeer dat na de scan weer het 'autoplay' venster verschijnt met de map in 'Windows Explorer' met daarin de bestanden.
Maar als je op de map klikt gebeurt er niets.

Als je op het medium zelf klikt met rechter muisknop en in het menu klikt op 'in nieuw venster openen', verschijnt de melding 'toegang geweigerd'.
Mogelijk heb je (nog) geen toegangsrechten tot het medium.

Stap 4:
Klik er met de rechter muisknop op en klik in het menu op 'eigenschappen'.

Stap 5:
Klik in op de tab 'security' op de button 'advanced', waarna het venster verschijnt met verschillende tabs.

Ga terug naar schijfmanagement en controleer de status van het medium, deze geeft nog steeds 'raw data', maar de partitie is alweer hersteld.

Stap 6:
Klik met rechter muisknop opnieuw in 'deze computer' op het schijfmedium waar je nu geen toegang toe hebt.

Stap 7:
Klik in het menu op 'eigenschappen' waar je nog steeds geen 'gebruikte ruimte' of 'vrije ruimte' kunt zien.
Vernieuw het venster (bijvoorbeeld door schijfbeheer te sluiten en opnieuw te openen).
Observeer dat er nu geen 'raw data' meer staat, maar het volume van de schijf wordt getoond, de partitie is gezond.

Maar nog steeds wordt de toegang tot het medium geweigerd.

Stap 8:
Klik met rechter muisknop op het medium en kies in het menu 'eigenschappen'.
Er opent een venster,

Stap 9:
Klik op de tab 'security' en vervolgens op de button 'continu/doorgaan'.
Er opent opnieuw een venster met de namen van de gebruikersgroepen
Het valt op dat zowel systeem als beheerders geen toegang hebben tot dit medium.

Stap 10:
Klik eerst in de gebruikersgroep 'systeem' in de kolom 'allow/toestaan' op de bovenste checkbox, zodat er een vinkje staat voor de meeste permissies.
Herhaal dezelfde stappen voor de andere gebruikersgroep.
Stap 11:
Pas dan de aangepaste instellingen toe, waarna er opnieuw een venstertje verschijnt waarin de toegepaste beveiligingsinformatie getoond wordt.
Dit kan enige tijd duren.

Mogelijk verschijnen er foutmeldingen, klik op 'continue' om door te gaan.

stap 12:
Klik, als het proces is voltooid, op het medium in een poging toegang te krijgen tot de inhoud.
Er verschijnt een foutmelding met daarin 'toegang geweigerd'.
Ververs de pagina en probeer opnieuw of je toegang tot het medium krijgt.
Observeer dat er nu staat 'gezonde primaire partitie'.
Probeer nu nogmaals via de verkenner toegang tot het medium te krijgen.

Als je nog steeds geen toegang tot het medium krijgt kan dit een toegangsrechten kwestie zijn.

Stap 13:
Klik met rechter muisknop op het medium en klik in het menu op 'eigenschappen'.

Stap 14:
Klik in het venster dat opent op 'security' en daarna op 'advanced'.
Het venster 'advanced security' opent.

Stap 15:
Klik op de tab 'permissions' en vervolgens op 'toevoegen'.

Stap 16:
Typ in het venster dat opent 'authenticated users' en dan op 'ok'.
Deze gebruikersgroep kan je ook vinden door rechts naast het tekstvak op 'zoeken' te klikken en daar de betreffende groep toe te voegen door er dubbel op te klikken.

Vervolgens verschijnt er een venster, waarin je kunt aangeven welke rechten deze groep gebruikers moet krijgen.

Stap 17:
Kies 'deze map, submappen en bestanden'.
In het venster 'permissions' klik in de 'allow' kolom op 'full control' waarna de vinkjes geplaatst worden.

Stap 18:
Klik vervolgens op 'toepassen/apply' waarna opnieuw een venster opent waarin de instellingen voor beveiliging worden toegepast.
Mogelijk verschijnen er enkele foutmeldingen, klik op 'continue/doorgaan' om met het toepassen door te gaan.
Observeer dat nu het volume en de beschikbare ruimte op het medium wordt weergegeven.

Stap 19:
Klik eerst met de rechter muisknop op het medium en controleer of gegevens gebruikte/vrije ruimte getoond worden.

Stap 20:
Klik daarna op het medium om te controleren of je toegang hebt tot de mappen en bestanden.

Als je nu wel toegang hebt tot de data is de herstelpoging gelukt.

Klik 'hier' om naar het Engelstalig YouTube filmpje te gaan.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast