Met mijn laptop kan ik bedraad wel internetten, maar waarom lukt dat met WiFi dan niet?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wanda

Met mijn laptop kan ik bedraad wel internetten, maar waarom lukt dat met WiFi dan niet?

Ongelezen bericht door Wanda »

Zie 'VOORBEELD' onderaan de vragenlijst voor uitleg (in de spoiler).
  1. Typ waar je vraag over gaat => Ik heb een laptop met een draadloze adapter en bedraad internetten lukt, maar verbinden met het draadloos netwerk lukt niet.
  2. Indien van toepassing, hardware en configuratie bedraad/draadloos netwerk => n.v.t
  3. Indien van toepassing, bekabeling soort (Cross/Straight, glas anders, nl) => n.v.t
  4. Indien van toepassing, korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => n.v.t
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => Met een draad internetten lukt, maar draadloos niet.
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Met mijn laptop kan ik bedraad wel internetten, maar waarom lukt dat met WiFi dan niet?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Instellingen draadloze adapter laptop controleren en instellingen modem.
Als je nog bedraad wel kunt internetten, is er een verbinding met het internet.
Dan blijft er over dat of de draadloze adapter niet goed is ingesteld, of het draadloos wachtwoord mist.
Om er achter te komen waar je probleem ligt, moet je eerst kijken naar de instellingen van de draadloze adapter, belangrijk is dat in TCP/IP de instellingen op 'automatisch' staan ingesteld.
Hoe dat werkt kan je op de Microsoft site vinden, klik 'hier' om nu naar deze handleiding te gaan.
Daarna controleer je de instellingen van het modem, m.b.t. het draadloze netwerk.

Controleer de wachtwoord gegevens en beveiligingsmethode
Meestal als je toegang tot een draadloos netwerk wilt, zal dit beveiligd zijn met een wachtwoord, bijvoorbeeld een WPA of WPA2 encryptie code.
Afhankelijk van het beveiligingsniveau, kan het netwerk beveiligd zijn met een wachtwoord van enkele tot 63 of meer tekens.

Overlap 'G-protocol' 2.4Ghz netwerk
Als je wel al het correcte wachtwoord hebt, maar nog steeds verbindingsproblemen hebt, kan dit ook komen door overlap.
Overlap ontstaat vooral vaak in netwerken met het zogenaamde 'G protocol' waar meerdere netwerken met een hetzelfde protocol werken, maar daarbij mogelijk ook nog op hetzelfde kanaal zitten.
Er ontstaat dan een soort ruis op de lijn waardoor je een slechte verbinding krijgt.

5Ghz netwerk
Nieuwere modem/routers hebben vanaf het zogenaamde N protocol geen last meer van overlap en als jouw laptop ook dat protocol ondersteunt, dan kan je modem/router en laptop op het 5Ghz netwerk aansluiten waar je geen overlap meer hebt.
Meeste modem/routers tonen ook welke draadloze netwerken er in de buurt zijn en op welk kanaal deze zijn ingesteld.
Mocht jouw laptop het 'N protocol' niet ondersteunen, maar alleen het 'G protocol', dan kan je de '1-6-11 regel' toepassen.
Zoals je al kan zien moet er tussen de kanalen van je omgevingsnetwerken en jouw netwerk minimaal 5 kanalen zitten om de ruis zo klein mogelijk te maken.
Dus als je buurman op kanaal 1 zit en een andere buurman op 6, dan stel jij jouw modem/router in op kanaal 11 of hoger (maximaal 13).
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Re: Met mijn laptop kan ik bedraad wel internetten, maar waarom lukt dat met WiFi dan niet?

Ongelezen bericht door mario64 »

Maar je krijgt wel toegang tot je draadloze netwerk?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast