Hoe wijzig ik de instellingen van een standaard geconfigureerd Ziggo modem?

Forumregels
Gebruik sleutelwoorden in "zoeken" om onderwerpen/topics met dat sleutelwoord te vinden.
Indien bepaalde sleutelwoorden vaak voor komen, plaats dan een '*' (asterisk) voor en/of achter deze sleutelwoorden.
Anders zal de melding verschijnen dat het sleutelwoord te vaak voor komt.
Wanda

Hoe wijzig ik de instellingen van een standaard geconfigureerd Ziggo modem?

Ongelezen bericht door Wanda »

Zie 'VOORBEELD' onderaan de vragenlijst voor uitleg (in de spoiler).
  1. Typ waar je vraag over gaat => Het Ziggo modem is aangesloten, maar niet geconfigureerd, zijn de standaard instellingen voldoende?
  2. Indien van toepassing, besturing systeem, versie/distro => n.v.t
  3. Indien van toepassing, firewall wel/niet ingeschakeld => Ik weet het niet
  4. Indien van toepassing, wachtwoord (generator) complexiteit => n.v.t
  5. Indien van toepassing, antivirus software/versie => n.v.t
  6. Indien van toepassing, gebruik proxy/VPN => n.v.t.
  7. Indien van toepassing, korte beschrijving (sinds) wanneer het probleem zich voordoet => n.v.t
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => Bedraad kan ik internetten, maar draadloos kan ik niets omdat ik de laptop pas na het aansluiten van het modem kreeg.
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe wijzig ik de instellingen van een standaard geconfigureerd Ziggo modem?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het modem kan je in het lokale netwerk vinden op je computer in Windows door in 'zoeken' de 'opdracht prompt' of 'cmd' te typen, waarna na enter een Dos venster verschijnt.
Daarna voer je het command 'ipconfig /all' in, waarna de IP instellingen tevoorschijn komen, hierbij zijn de IP gegevens van de 'default gateway' en 'DNS' belangrijk.

:idea:
Wanneer er geen opsomming van IP gegevens te zien is, kan het zo zijn dat je netwerk adapter en/of het modem verkeerd is ingesteld, DHCP moet in de meeste gevallen automatisch staan en in de netwerk adapter van de computer moet het IP adres automatisch verkregen worden.

Veiligheid
Schakel WPS uit.
Om de beveiliging verder uit te breiden kan je bijvoorbeeld scan op DDOS aanvallen e.d inschakelen.
Maar er is geen waterdichte aanpak tegen ongewenste indringers, met standaard instellingen maak je het hackers wel makkelijker.
Je kan het indringers al een stuk moeilijker maken door een wachtwoord te kiezen tussen 8 en 63 tekens en zo complex mogelijk te maken.
Complexe wachtwoorden bestaan uit zowel cijfers als letters, maar ook uit bijzondere tekens zoals '?!@$%/|\[]{}^&#?\`';:"'
Voor het maken van een complex wachtwoord raad ik je aan om eventueel een wachtwoord generator te gebruiken, die maakt een willekeurig wachtwoord.

De verstandigste manier om met wachtwoorden om te gaan is door deze op USB media op te slaan, zodat je login gegevens alleen maar hoeft te kopiëren en plakken omdat dit veel tijd bespaart en ook veiliger is.

:!:
In een smartphone moet je wachtwoorden vaak handmatig invoeren, een lang en complex wachtwoord met 63 tekens met bijzondere tekens wordt dan een uitdaging.
Kies vanwege de smartphone een wachtwoord van ongeveer 10 willekeurige tekens (dus geen namen/geboorte data) en enkele bijzondere tekens.
Tenzij je ervoor kiest om je smartphone te verbinden met netwerken zonder (veilig) wachtwoord te gebruiken.
Als je geen smartphone in je netwerk hebt, kan je kiezen voor een lang en complex wachtwoord.
Met name voor het draadloos netwerk geldt dat een complex wachtwoord veel langer duurt om te kraken.
Na een automatische modem configuratie is het altijd verstandig de instellingen te controleren en login gegevens (op USB media) te bewaren.
Vooral het onderdeel 'beveiliging' is daarbij erg belangrijk.
Hierbij kan je denken aan het wachtwoord voor toegang tot de modem console vanaf het netwerk.
Maar ook voor de wachtwoord instellingen van het draadloze netwerk.

Gastnetwerk instellen
Steeds meer modems hebben de keuze voor een zogenaamd 'gast netwerk', dit kan je (ook draadloos) bijvoorbeeld tijdelijk inschakelen voor gasten die je wel toegang wilt geven tot het internet maar niet via jouw lokale netwerk.
Men noemt zo'n netwerk ook wel een 'hotspot'.
Dit netwerk is volledig gescheiden van het lokale netwerk.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten