Hoe kloon ik in VirtualBox een werkend virtueel systeem?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe kloon ik in VirtualBox een werkend virtueel systeem?

Ongelezen bericht door mario64 »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Ik wil graag een exacte kopie van een bestaand virtueel systeem.
  2. Indien van toepassing, merk/versie => Windows XP SP3
  3. Indien van toepassing, licentie, gratis/shareware => n.v.t
  4. Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Windows XP kan ik niet meer activeren, kan de activatie server niet vinden.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => n.v.t
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe kloon ik in VirtualBox een werkend virtueel systeem?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Voor het klonen van een virtueel station moet je een aantal stappen doorlopen zoals hierna beschreven:

Stap 1:
Klik op de tab 'machine' en kies in het menu 'klonen'.
Wanneer je een virtueel systeem kloont, zal de kloon automatisch op onderstaande locatie worden neergezet:
C:\Users\%username%\VirtualBox VMs\VirtualMachineName\VirtualMachineName.vmdk
In VirtualBox is deze ook meteen beschikbaar.

Het verstandigst is om deze kloon te hernoemen en verplaatsen naar een data partitie.
Stap 2:
Wijzig de map-naam, Virtual Machine Definition en de virtuele harde schijf.
Daarna moet je de instellingen nog wijzigen van het gekloond systeem.

Als je probeert de instellingen te wijzigen door de hernoemde schijf aan te koppelen, verschijnt er mogelijk een foutmelding.
Stap 3:
Verwijder alleen de machine, maar niet de virtuele schijf met bestanden.
De snelste manier om hiermee om te gaan is de virtuele machine te verwijderen (maar bestanden behouden) en opnieuw aanmaken, waarna je de net gekloonde (hernoemde) schijf als bestaande schijf kunt aankoppelen.

Stap 4:
Maak een nieuwe virtuele machine met een bestaande schijf, namelijk van de machine die je net hebt verwijderd.
Deze kan je bijvoorbeeld op de data locatie vinden zoals:
X:\Virtual\VirtualBox VMs\VirtualMachineName\VirtualMachineName.vmdk
Daarna kan je controleren of alles werkt, door het virtuele systeem een keer op te starten.

Stap 5:
Start de gemaakte virtuele machine een keer op.
Na het opstarten kan je op deze locatie 'C:\Users\%username%\VirtualBox VMs\VirtualMachineName\' de map vinden die bij de virtuele machine hoort.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Virtueel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten