Na configuratiefout zit phpBB3 met Joomla data in zelfde database, hoe moet ik database inhoud scheiden?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Na configuratiefout zit phpBB3 met Joomla data in zelfde database, hoe moet ik database inhoud scheiden?

Ongelezen bericht door mario64 »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord:
    In Joomla database staat ook datatabel van andere CMS dat in andere database thuis hoort, deze data wil ik graag scheiden en in de betreffende database plaatsen.
    Indien van toepassing:
  2. Naam provider.
    Antwoord:
    Mijn domein.
  3. App naam/versie.
    Antwoord:
    Joomla en phpBB3
  4. Beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord:
    phpBB3 communiceert met verkeerde database.
  5. Beschrijving huidige situatie en/of welke wijziging recentelijk is aangebracht.
    Antwoord:
    Ik heb zelf een fout gemaakt bij het aanpassen van instellingen.
Hieronder ruimte voor extra toelichting:
Er zijn 2 CMS applicaties elk gekoppeld aan een eigen database die ik vanuit phpMyAdmin kan benaderen. Maar door een fout van mijzelf communiceren beide CMS applicaties nu met dezelfde database. Als ik de andere CMS weer koppel aan de eigen database, krijg ik een sql foutmelding.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Na configuratiefout zit phpBB3 met Joomla data in zelfde database, hoe moet ik database inhoud scheiden?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Waarschijnlijk zul je dan 2 verschillende datatabellen in 1 database gaan vinden.
Je kunt phpBB3 data herkennen aan het zogenaamde database voorvoegsel, standaard is dat 'phpbb_'

Om phpBB3 weer met de eigen database te laten communiceren i.p.v nu de forum tabel met de Joomla database, moet je eerst het configuratiebestand 'config.php' openen en de inhoud controleren en mogelijk aanpassen.
Oplossing bestaat uit 4 delen:
1, inloggen in phpMyAdmin en eerst de originele datatabel (backup) exporteren, na aanpassen de datatabel in phpBB3 database importeren.
2 Met FTP-client inloggen op root van phpBB3, zoek naar 'config.php'.
3 Controle/aanpassen inhoud 'config.php'.
4 Joomla database opschonen door alle phpbb3 data te verwijderen.

Volg onderstaande stappen:

Deel 1, data tabel exporteren:
-------------
Stap 1:
Log in met phpMyAdmin op de database waarmee het phpBB3 forum nu wel goed werkt
Klik na het inloggen in de linker kolom op de naam van de database, waarna in de rechter kolom de inhoud ervan wordt weergegeven.
Klik dan op het tabblad 'exporteren'.
Klik onder het kopje 'Export methode' op 'uitgebreid'.
Er verschijnt een menu.
Stap 2:
Selecteer in de database alleen alles wat bij phpBB3 hoort.
Klik daarna onderaan op de 'start' knop om het proces op te starten.
Stap 3:
Daarna kan je het te exporteren bestand opslaan.

Log de database uit (de inhoud van de Joomla database is niet gewijzigd).

Deel 2, importeren aangepaste datatabellen:
--------------
Stap 1:
Log in met phpMyAdmin op de database waarmee het phpBB3 forum nu niet werkt.
Selecteer nu eerst de hele inhoud van de huidige database door alle tabellen te selecteren met een vinkje.
Dat doe je door onderaan de tabel een vinkje te plaatsen in het vakje naast 'selecteer alles'.
Selecteer in het keuze menu er rechts naast, onder het kopje 'gegevens of tabel verwijderen' plaats een vinkje naast 'verwijderen'.
scrol dan naar beneden en klik op de 'starten' button.
Wanneer dit proces is voltooid, klik op de tab 'importeren'.
Stap 2:
Klik onder het kopje 'te importeren bestand' op 'bladeren' om de locatie op te zoeken waar je eerder het geëxporteerd bestand hebt opgeslagen.
Scrol naar beneden en klik op de button 'starten' om het import proces op te starten.
Als dit proces is voltooid zie je de geïmporteerde tabellen.
Controleer (en/of wijzig) het tabel voorvoegsel, het standaard tabel voorvoegsel in phpBB3 is 'phpbb_'.

Log de database uit.

Deel 3, config.php (phpBB3) aanpassen:
---------------------------
Stap 1:
Start FileZilla op en zoek vervolgens de locatie waar de phpBB3 bestanden staan.
Kopieer het 'config.php' bestand naar je pc om het met een editor zoals kladblok of notepad++ aan te passen.
Stap 2:
Open het 'config.php' bestand en voer nu de database gegevens in van de database die je wilt gebruiken.
Stap 3:
Nadat je de wijzigingen hebt opgeslagen moet je dat bestand in FileZilla weer terugplaatsen op de locatie waar je het eerder vandaan gekopieerd hebt (en het bestaande bestand vervangen).

Deel 4, Joomla database opschonen.
Selecteer alle phpBB3 data in de Joomla database en klik op 'verwijderen', daarna pas alle uitgevoerde bewerkingen opslaan.

:idea:
Mocht het onverhoopt toch fout gaan dan kan je de originele data die eerder werd geëxporteerd, opnieuw importeren.

Daarna kan je het forum opnieuw starten en inloggen als beheerder om het cache te legen.

Controleer of je forum naar behoren werkt.

Dat is alles.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten