Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 784
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord:
    In mijn netwerk is het erg druk terwijl er maar weinig computers zijn ingeschakeld.
    Indien van toepassing:
  2. Hardware merk en versie.
    Antwoord:
    n.v.t
  3. Beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord:
    Erg veel verkeer in het netwerk.
  4. Beschrijving huidige situatie en/of welke wijziging recentelijk is aangebracht.
    Antwoord:
    n.v.t
Hieronder ruimte voor extra toelichting:
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Met het commando 'netstat' wordt netwerk statistieken weergegeven.
Het toont ook welke programma's toegankelijk zijn op welke poorten en welk protocol daarbij gebruiken.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Faroud
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2022, 17:03

Re: Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door Faroud »

Met deze even op je bureaublad te plaatsen, dan kan je dat zo ook even checken?
https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het commando 'netstat -b' in de opdracht prompt heeft geen grafische schil maar toont wel de netwerk activiteit van en naar een lokale computer.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Malware kan ook een oorzaak zijn en dat kan allerlei oorzaken hebben.
Veel voorkomende oorzaken zijn gratis programma's waar allerlei 'addware' of 'bloathware' bij zit.
Als je dan een standaard installatie laat uitvoeren zullen al die 'potentieel ongewenste onderdelen' worden geïnstalleerd met vaak irritante popups, doorlinken naar ongewenste sites en allerlei andere nutteloze programma's of onderdelen ervan.
Een andere oorzaak kan gekraakte software zijn, waar mogelijke achterdeurtjes voor allerlei problemen kunnen zorgen.
Meestal kan je wel al in de taakmanager zien welke processen er in gebruik zijn en op het internet kan je dan terugvinden van welke programma's deze zijn en/of deze noodzakelijk zijn.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Re: Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door mario64 »

Maar vergeet ook ome Microsoft niet, omdat er standaard zoveel onderdelen zijn ingeschakeld die je eigenlijk totaal niet nodig hebt.
En dat alles gebruikt toch rekenkracht.
Bij een standaard Windows installatie gebruikt het update/upgrade proces ook erg veel rekenkracht.
Zeker als er op verschillende machines veel ruimte wordt gebruikt voor opslag van updates, dus voor andere machines in het netwerk.
Dat gebruikt niet alleen veel netwerkverkeer, maar ook lokaal nogal wat ruimte, daarom is het verstandig om updates in te stellen alleen voor je eigen machine, niet voor andere systemen op het netwerk.
Dus het uitschakelen van onderdelen die je niet nodig hebt kan je toch aardig wat rekenkracht opleveren.
We hebben het dan over een thuissituatie met daarin slechts enkele systemen en evt. een printer, al of niet draadloos en smartphones.
Als je lokaal in de taakmanager op een pc constant teveel activiteit ziet kan het ook te wijten zijn aan te weinig RAM geheugen, wat de processor overbelast.
Teveel verkeer kan ook het gevolg zijn van evt. ongewenste toegang via het draadloze netwerk.
In je netwerk kan je op je eigen pc een programma instellen dat de andere machines kan opsporen zodat je ziet wie er in je netwerk zijn verbonden.
De mogelijkheden met 'netstat' en de verschillende commando's kan je 'hier' vinden, de site is wel Engelstalig.
Meten is weten!
Afgezien van het bovenstaande is het niet ondenkbaar dat er ook iets ernstigers aan de hand kan zijn, bijvoorbeeld als je pc ineens zonder dat je daartoe opdracht geeft, begint te herstarten.
Of je CD/DVD-Rom drive gaat ineens ongevraagd open.
De oorzaak?
Je pc kan gehackt zijn, waardoor er allerlei processen op de achtergrond bezig kunnen zijn waar je niets van weet.
Daarom is het zo belangrijk om niet alleen een antivirus programma te hebben, maar ook een programma zoals 'Malwarebytes'.
Een antivirus programma ziet niet altijd alle malware en een anti-malware programma ziet niet altijd alle virussen of kan deze neutraliseren.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Faroud schreef: 02 mei 2022, 15:11 Met deze even op je bureaublad te plaatsen, dan kan je dat zo ook even checken?
https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
Klopt, nadeel is wel dat die alleen op de lokale Windows pc werkt.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Faroud
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2022, 17:03

Re: Op welke manier kan ik zichtbaar maken of en welke programma's op het netwerk actief zijn?

Ongelezen bericht door Faroud »

BBgebruiker1 schreef: 02 mei 2022, 19:50
Faroud schreef: 02 mei 2022, 15:11 Met deze even op je bureaublad te plaatsen, dan kan je dat zo ook even checken?
https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
Klopt, nadeel is wel dat die alleen op de lokale Windows pc werkt.
Inderdaad
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten