Hoe verander ik het favicon in de 'cassiopeia' template van Joomla 4?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe verander ik het favicon in de 'cassiopeia' template van Joomla 4?

Ongelezen bericht door mario64 »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord:
    Ik wil het favicon wijzigen, maar dat lukt in de 'cassiopeia' template niet op de Joomla 3 manier.
    Indien van toepassing:
  2. Versie.
    Antwoord:
    Joomla 4.1.2
  3. Beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord:
    Ik probeer het favicon te wijzigen, maar weet niet hoe dat in Joomla 4 moet.
  4. Beschrijving huidige situatie en/of welke wijziging recentelijk is aangebracht.
    Antwoord:
    Schone installatie Joomla 4, moet alles opnieuw instellen.
Hieronder ruimte voor extra toelichting:
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe verander ik het favicon in Joomla 4?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Vroeger plaatste je 1 eigen favicon.ico in de map templates/jouwTemplate/favicon.ico en in de root.
Het favicon vervangen in Joomla 3 gaat echt anders als bij Joomla 4, volg onderstaande stappen om het favicon te wijzigen:

Voor de standaard template 'cassiopeia' moet dat nu in de map Media/system/images/favicon.ico (plaats hier jouw favicon1.ico) +1
Hiermee hoef je na elke joomla update de favicon.ico niet steeds opnieuw te uploaden, wijzig dit ook in regel 24 verderop;

Omdat browsers die geschikt zijn voor gebruik van favicon.svg een andere ico gebruiken moet je dit blokkeren in de template, met in de index.php aanpassen;

templates/cassiopeia/index.php regel 22-25 blokkeer regel 23 en 25 door '// '.
Dus '// ' met spatie.
En wijzig in regel 24 de favicon.ico naar favicon1.ico

Rode achtergrond in onderstaande regels geven aan waar de wijzigingen moeten worden aangebracht.

// Browsers support SVG favicons (regel 22)
// $this->addHeadLink(HTMLHelper::_('image', 'joomla-favicon.svg', '', [], true, 1), 'icon', 'rel', ['type' => 'image/svg+xml']);
$this->addHeadLink(HTMLHelper::_('image', 'favicon1.ico', '', [], true, 1), 'alternate icon', 'rel', ['type' => 'image/vnd.microsoft.icon']);
// $this->addHeadLink(HTMLHelper::_('image', 'joomla-favicon-pinned.svg', '', [], true, 1), 'mask-icon', 'rel', ['color' => '#000']);

Hierdoor wordt je eigen ico (na pagina verversen) wel zichtbaar onder favorieten en als tabblad icoon.

Dus je eigen favicon1.ico in map Media/system/images/favicon1.ico (jouw favicon1.ico)
En bovenstaande aanpassing in templates/cassiopeia/index.php

Het oorspronkelijke artikel kan je 'hier'.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe verander ik het favicon in Joomla 4?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Wil je dit ook in het tabblad adminitrator blokkeer dezelfde 2 regels in index.php admin;
administrator/templates/atum/index.php regel 41-43 (niet zo noodzakelijk om het hier te veranderen).

Door het icoon bestand een andere naam te geven 'favicon1.ico' en in index.php naar 'favicon1.ico' te verwijzen, scheelt dat upload iedere keer, TOEGEPAST Werkt!

Zodra joomla4 uitontwikkeld is kun je na een update natuurlijk aangepaste index.php uploaden, scheelt een hoop werk elke keer.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Re: Hoe verander ik het favicon van de Helix3 template in Joomla 4?

Ongelezen bericht door mario64 »

Maar hoe doe je dat dan in de template van Helix3?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe verander ik het favicon van de Helix3 template in Joomla 4?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Bij Helix3 is dit een stuk eenvoudiger en kan je de favicon invoegen in de website template onder de tab 'basic'.
Het bestand moet ook .png of .gif als extensie hebben en het formaat is 16x16px.
Klik 'hier' om naar de originele website te gaan waar je meer info kunt vinden.
De site is wel Engelstalig.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Joomla!”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast