Moet ik Windows 10 kopen, of kan ik ook een upgrade doen?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marion
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 01:58

Moet ik Windows 10 kopen, of kan ik ook een upgrade doen?

Ongelezen bericht door Marion »

Vragenformulier:
► Laat Spoiler zien
Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Overstap naar Windows 10 vanuit 7.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Windows 7 wordt niet meer ondersteund en de pc is nog goed.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien van toepassing:
  1. Merk(hardware), soort/type en versie.
    Antwoord:
    HP notebook met i5 processor en 4GB geheugen.
  2. Huidige situatie en/of aangebrachte wijziging(en).
    Antwoord:
    Windows 7 is opgeschoond, maar het wordt tijd voor de nieuwere Windows versie.
Hieronder ruimte voor extra toelichting:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1762
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Moet ik Windows 10 kopen, of kan ik ook een upgrade doen?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Een upgrade kan nog steeds worden uitgevoerd.
Maak dan vooraf wel eerst een backup, of in ieder geval alles veiligstellen (op USB of andere opslagmedia) wat je wilt bewaren.
Upgrade heeft als voordeel dat je de licentie gegevens niet opnieuw hoeft in te voeren.

Maar het heeft ook nadelen.
In Windows 7 kon je de stuurprogramma's van de leverancier gebruiken, maar vanaf Windows 10 wordt eigenlijk alles via de Windows update ingesteld, het gevolg daarvan kunnen conflicten zijn, wat vervolgens tot een trage machine kan/zal leiden.
Daarom raad ik altijd aan om, voordat je aan een upgrade begint, eerst te zorgen voor een schone kopie die je als '.iso' kunt bewaren.
Die kan je maken met het programma 'Media Creation Tool'.
Je kunt dan kiezen om een installatie medium te maken alleen voor jouw pc, maar ook om te gebruiken voor andere machines.
Later kan je dat op USB media plaatsen waarna je de machine laat herstarten en op te starten vanaf die USB media, waarmee de schone installatie kan worden uitgevoerd.
Met een beetje creativiteit kom je dan al een heel eind.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1762
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Moet ik Windows 10 kopen, of kan ik ook een upgrade doen?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Om een upgrade te kunnen uitvoeren, moet je een geldige licentie hebben, deze kan worden omgezet naar Windows 10.
De licentie staat bijvoorbeeld op de achter(onder)zijde van de machine en hoort ook bij die machine.
Onder die licentie zit namelijk de hele hardware configuratie van die machine.
Op de licentie sticker kan je de Windows versie zien, die heb je nodig om de juiste Windows 10 versie te kunnen kiezen.
Vervolgens heb je het 'Media Creation Tool' van Microsoft nodig, waarmee je het gekozen image als '.iso' bestand kunt klaarzetten.
Dat '.iso' image moet later op USB media worden geplaatst, bijvoorbeeld middels een programma als 'Rufus'.
Het image, dat eerder werd gemaakt, wordt op USB gezet zodat de computer vanaf USB moet opstarten voor de Windows 10 installatie.
Tot de standaard configuratie van je pc hoort nu een (te kleine) mechanische schijf, voor Windows 7 was dat genoeg, maar niet voor 10.
Tegenwoordig wordt hiervoor vooral SATA SSD gebruikt wat ongeveer een factor 10 sneller is dan de oudere mechanische SATA schijven.
:idea:
Daarmee raad ik je dan ook aan je pc qua hardware te upgraden met een SSD schijf.
De kleinste SSD schijf zit tussen 250 en 500GB en Windows 10 alleen gebruikt al minimaal 100GB aan ruimte.

Dan kan je op 3 manieren te werk gaan ...
Manier 1:
Eerst moet er backup gemaakt worden en het besturing systeem daarna klonen van de te kleine mechanische schijf naar een grotere SSD.
Nadat Windows is gekloond op SSD moeten ook nog wijzigingen worden aangebracht in het besturing systeem om optimaal van de SSD snelheid gebruik te kunnen maken.
Dan kan je de upgrade uitvoeren, waarbij je kunt kiezen voor een schone installatie of een installatie met behoud van data.
Manier 2:
Dan eerst de upgrade met de huidige hardware uit te laten voeren, waarmee de Windows 7 licentie wordt omgezet naar Windows 10.
Daarna vervang je de (te kleine) harde schijf door (grotere) SSD en voert de installatie opnieuw uit, nu door de computer opnieuw te laten opstarten vanaf het USB medium met daarop Windows 10 installatie bestanden.
Waarschijnlijk hoef je dan de licentie niet opnieuw in te voeren, maar voor de zekerheid houden we die toch bij de hand.
Manier 3:
Eerst de mechanische schijf vervangen door SSD en de computer dan vanaf USB media laten opstarten voor de Windows 10 installatie.
Tijdens de installatie zul je mogelijk wel de licentie bij de hand moeten houden en/of moet Windows achteraf opnieuw geactiveerd worden.

:arrow: Bij een laptop wordt aangeraden om een netwerk kabel te gebruiken i.p.v WiFi, omdat er tijdens de installatie ook updates van het internet zullen worden gehaald en WiFi gegevens mogelijk verloren zullen gaan.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Faroud
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2022, 17:03

Re: Moet ik Windows 10 kopen, of kan ik ook een upgrade doen?

Ongelezen bericht door Faroud »

Inderdaad je kan nog steeds upgraden van w7 naar w10 en daarna weer eens te upgraden naar w11?
je kan deze app effe downloaden https://www.microsoft.com/nl-nl/windows ... ealthcheck en kijken of je pc nog voldoet aan de verreisten.
indien aan de verreisten voldoet raad ik je aan om even naar dit te kijken en eventueel aan te kopen 40 euro eenmalige aankoop die je zo dikwijls kan gebruiken als je zelf wlt
https://www.bol.com/nl/nl/p/microsoft-w ... oductTitle
Maar in ieder je kan upgraden maar daar ga je wat tijd voor nodig hebben beste?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1762
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Moet ik Windows 10 kopen, of kan ik ook een upgrade doen?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Wat je kan doen is van Microsoft het 'Media Creation Tool' downloaden en opstarten.
Daarna kan je klikken op 'deze pc bijwerken' en dan wordt de upgrade software gedownload en zal de installatie vervolgens opstarten.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “7”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten