Mag ik Windows 10 ook upgraden naar 11 m.b.v USB drive?

Forumregels
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Invullen vragenformulier:
Extra toelichting onderaan in het formulier toevoegen.
Onderwerp:Omschrijving (met relevante details) waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving:Vermeld ook foutmeldingen en/of stopcodes.
Typ 'n.v.t' alleen bij onderdeel dat niet van toepassing is.
hutsefluts

Mag ik Windows 10 ook upgraden naar 11 m.b.v USB drive?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

► Laat Spoiler zien
Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Windows upgrade uitvoeren van 10 naar 11 via USB
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Mijn pc kan via internet niet geupgrade worden, omdat de processor van de pc niet (meer) wordt ondersteund.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien van toepassing:
Merk/type/versie.
Antwoord:
Pavilion 22 met verouderde of niet langer ondersteunde hardware.
Huidige situatie en/of aangebrachte wijziging(en).
Antwoord:
Op de pc draait nu Windows 10, maar in oktober stopt de ondersteuning en wil ik een upgrade uitvoeren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hieronder ruimte voor eventuele extra toelichting:
Ik heb de SSD schijf van een oude HP Pavilion DV6 Entertainment pc overgezet naar deze HP Pavilion AIO met touchscreen door de schijf te klonen.
De HP Pavilion waarop Windows 10 draaide ondersteunt alleen het oude BIOS, terwijl de Pavilion 22 UEFI ondersteunt.
Er moet dus ook nog een overstap van BIOS naar UEFI gedaan worden.
mario64

Re: Mag ik Windows 10 ook upgraden naar 11 m.b.v USB drive?

Ongelezen bericht door mario64 »

Ja upgrade uitvoeren vanuit de USB media kan ook gewoon, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je een nieuw image maakt dat UEFI ondersteunt.
Het image kan je gewoon met Rufus maken, instellingen wijzigen zodat je de door Microsoft opgelegde beperkingen kunt omzeilen.
En selecteer dan wel ´GPT´ i.p.v ´MBR´.
Als je de installatie wilt uitvoeren vanuit USB media, moet je ook de beveiliging (tijdelijk) uitschakelen, om de 'legacy' instellingen te kunnen gebruiken.
Daarna kan je de opstartvolgorde aanpassen zodat je kunt kiezen om de pc vanaf USB media op te starten.
Bij het opstarten vanaf USB media met Windows 11 kies je voor de Windows 11 installatie en moet je akkoord gaan met de wijzigingen die worden aangebracht.
Vervolgens wordt er gezocht naar beschikbare schijven, kies hier de partitie waar Windows 10 momenteel is geïnstalleerd maar selecteer verder niets en klik alleen op 'volgende'.
Na verloop van enige tijd verschijnt er een venster met het bericht dat er mogelijk een 'upgrade' wordt uitgevoerd en het installatie medium verwijderd moet worden omdat de machine opnieuw moet opstarten.

:!: Als je op de andere keuze klikt zal de pc ook opnieuw opstarten, maar zal er een schone installatie plaatsvinden en dat wil je op dit moment (nog) niet.

Ontkoppel het USB medium zodat de pc opnieuw kan opstarten.
Voordat de installatie verder gaat kan je beter eerst in het BIOS de instellingen voor de veiligheid wijzigen, zodat de 'legacy' modus wordt uitgeschakeld en 'UEFI' weer wordt ingeschakeld.
Bevestig de wijzigingen met F10 zodat na het opslaan de pc opnieuw kan opstarten.
Na het opnieuw opstarten zal de installatie van Windows 11 worden voltooid.
Plaats reactie

Terug naar “10”