Hoe stel ik XMP in het BIOS/UEFI in?

Forumregels
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Invullen vragenformulier:
Extra toelichting onderaan in het formulier toevoegen.
Onderwerp:Omschrijving (met relevante details) waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving:Vermeld ook foutmeldingen en/of stopcodes.
Typ 'n.v.t' alleen bij onderdeel dat niet van toepassing is.
hutsefluts

Hoe stel ik XMP in het BIOS/UEFI in?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

► Laat Spoiler zien
Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
In het BIOS staat XMP, maar ik weet niet hoe het in te stellen.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Ik weet niet hoe je dat instelt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien van toepassing:
Merk/type/versie.
Antwoord:
Asus Prime Z390-A, UEFI, XMP
Huidige situatie en/of aangebrachte wijziging(en).
Antwoord:
Standaard instellingen BIOS
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hieronder ruimte voor eventuele extra toelichting:

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe stel ik XMP in het BIOS/UEFI in?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het activeren van XMP (Extreme Memory Profile) op de ASUS Prime Z390-A zorgt ervoor dat je werkgeheugen (RAM) op de geadverteerde, hogere snelheid draait in plaats van de standaard JEDEC-snelheid.

Hier zijn de stappen om XMP in te schakelen in de BIOS/UEFI:

XMP Activeren (Stappenplan)
Stap
Start de pc opnieuw op en druk direct herhaaldelijk op de of toets om de BIOS/UEFI te openen.
Stap
Indien de "EZ Mode" verschijnt, druk op om naar de Advanced Mode te gaan.
Stap
Ga naar het tabblad Ai Tweaker.Zoek de optie Ai Overclock Tuner.
Stap
Verander de instelling van [Auto] naar [XMP] (of XMP I/II).
Stap
Selecteer het XMP-profiel dat overeenkomt met de specificaties van jouw RAM-geheugen.
Stap
Druk op 'F10' om de instellingen op te slaan en af te sluiten (Save en Exit).
De pc zal opnieuw opstarten.

:idea:
Belangrijke tips
Controleer snelheid:
Na het herstarten kun je in Taakbeheer (onder Prestaties > Geheugen) controleren of de snelheid is aangepast.
Bij sommige systemen staat, bijvoorbeeld in het logo tijdens opstart, weergegeven wat de (aangepaste) snelheid is geworden.
Stabiliteit:
:!:
X.M.P is een vorm van overklokken.
Hoewel dit meestal probleemloos werkt, bij instabiliteit kan het nodig zijn om een ingesteld profiel weer uit te schakelen.
Instellingen kan je dan handmatig wijzigen (en testen totdat het gewenste effect is bereikt).
QVL:
ASUS adviseert het gebruik van geheugen dat op de QVL-lijst (Qualified Vendor List) van het moederbord staat voor de beste compatibiliteit.
Als de pc niet meer opstart na het inschakelen, moet je de BIOS resetten door de CMOS-batterij van het moederbord te halen (of de 'Clear CMOS'-jumper te gebruiken).
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”