Kan ik met dezelfde licentie overstappen van 32 bit naar 64 bit Windows?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 781
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Kan ik met dezelfde licentie overstappen van 32 bit naar 64 bit Windows?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.
  • Typ waar je vraag over gaat => Mijn computer is geleverd met een 32 bit Windows versie, maar ik wil graag naar een sneller systeem overstappen met dezelfde licentie.
  • Relevante gegevens, Home/Pro/Business versie, updates, etc. => Home 32 bit.
  • Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => n.v.t
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => n.v.t

► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Kan ik met dezelfde licentie overstappen van 32 bit naar 64 bit Windows?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Je kunt in theorie met dezelfde licentie idd overstappen van 32 naar 64 bit, als je computer een 64 bit processor heeft.
Welke processor je computer heeft kan je vinden in de systeem eigenschappen.
Klik 'hier' om te lezen hoe dat op de Microsoft manier gaat.
Maar dat gaat ook met het programma 'speccy', klik 'hier' voor de download.

Er zijn wel eerst een aantal zaken te overwegen:
Welke versie van Windows gebruik je?
Hoe oud is de hardware van je computer?
Controleer eerst op de site van de hardware fabrikant of alle stuurprogramma's beschikbaar zijn, voor jouw Windows versie en/of Windows 10
:!: Te oude hardware wordt vaker niet of niet volledig door Windows 10 ondersteund en kan zorgen voor crashes.

:idea: Maak vooraf wel eerst een backup van je huidige bestanden en/of programma's.

Aangezien de oudere besturing systemen slechts nog een beperkte periode zal worden ondersteund, kan je vervolgens al overwegen over te stappen naar Windows 10.
Dat kan met een zogenaamde 'in place upgrade', waarbij de upgrade van het systeem vanuit het internet wordt uitgevoerd.
Maar als je wilt overstappen van 32-bit naar 64-bit, werkt een 'in place upgrade' niet.
Hiervoor is er alleen een schone 64-bit installatie mogelijk van Windows 10.
Er is ook een andere manier mogelijk, maar dan maak je gebruik van het MCT (Media Creation Tool).

:!:
Even voor de duidelijkheid, bij een 'schone installatie' zal sommige software (programma's) mogelijk niet meer werken.
Het kan ook betekenen dat sommige hardware daarna ook niet meer of niet goed meer werkt.
Dit zijn allemaal dingen om te overwegen.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
hutsefluts
Berichten: 781
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Re: Kan ik met dezelfde licentie overstappen van 32 bit naar 64 bit Windows?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Ik heb een HP Pavilion laptop met Windows 7 en een i5 processor en hij is van 2010.
Fabrikant gaf aan dat er wel stuurprogramma's zijn voor 64 bit Windows 7.
Maar niet voor Windows 10.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Kan ik met dezelfde licentie overstappen van 32 bit naar 64 bit Windows?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Computer systemen van ongeveer 4 - 5 jaar oud zullen waarschijnlijk geen problemen hebben met ondersteuning.
Je zult intussen wel al een bericht van Microsoft hebben ontvangen dat Windows 7 na 14 januari 2020 niet meer zal worden ondersteund.
Een upgrade voer je op eigen risico uit, belangrijk is eerst een backup te maken van je bestanden.
Zorg dat je voldoende ruimte hebt op je C partitie, tenminste 120GB.
Heb je dit niet, dan is het verstandig om eerst een schijf te plaatsen met minimaal 120 - 250GB ruimte.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten