Hoe stel ik de 'dual channel' modus voor geheugen in?

Hier komen alle computer gerelateerde vragen die niet in een andere categorie passen.
Forumregels
In dit forum mag jij jezelf voorstellen, of als je in de andere fora geen antwoord kunt vinden op jouw vraag, die vraag in dit forum stellen.
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe stel ik de 'dual channel' modus voor geheugen in?

Ongelezen bericht door mario64 »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Ik wil in mijn desktop graag de 'dual channel modus' gebruiken, maar hoe werkt dat?
  2. Hardware gegevens, zoals merk, form factor, model en versie => n.v.t
  3. IDE/SATA/ISA/PCI-e, Processor merk/type, USB en versie => n.v.t
  4. Indien van toepassing, korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Ik wil weten wanneer de 'dual channel modus' gebruikt.
Indien van toepassing, omschrijf recent aangebrachte wijzigingen => n.v.t

► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe stel ik de 'dual channel' modus voor geheugen in?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Modules moeten GEPLAATST WORDEN IN PAREN voor Dual Channel modus.

Bij de desktop wordt als voorbeeld PC2-5300U, dus met 'U' erachter en bij de laptop PC2-5300s, met de 's' erachter.
Principe van dual channel is, dat de 2 geheugen DIMMs tegelijkertijd kunnen aangesproken worden.

Bij 'single channel' is dat niet zo, daar wordt elke DIMM afzonderlijk aangesproken.
De ene RAM module krijgt voorrang op de andere, dit gebeurt o.a ook bij 2 verschillende DIMMs waarvan bijvoorbeeld de hardware instellingen verschillen.
In een dergelijk geval zal de langzaamste DIMM zo dicht mogelijk bij CPU worden geplaatst en de snelste altijd er achter, dus zo ver mogelijk van de CPU vandaan.
:idea:
Mocht geheugen op de verkeerde volgorde zijn geplaatst, dan wordt dit bijvoorbeeld merkbaar door traagheid en fouten.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast