Hoe stel ik symbolische links in Windows in?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe stel ik symbolische links in Windows in?

Ongelezen bericht door mario64 »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  • Typ waar je vraag over gaat => Ik wil bestanden verplaatsen van de C:\ partitie naar de 'DATA' partitie op de D schijf.
  • Relevante gegevens, Home/Pro/Business versie, updates, e.d => Home
  • Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Ik wil ruimte maken op mijn C: partitie.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => n.v.t

► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe stel ik symbolische links in Windows in?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het doel van een symbolische link is 1 of meerdere mappen te verplaatsen, terwijl het voor Windows lijkt alsof de map(pen) nog gewoon op dezelfde plek staan.
Terwijl automatisch wordt doorverwezen naar de nieuwe locatie.
Maar dit kan alleen in 'veilige modus', omdat verschillende bestanden in 'normale modus' in gebruik zullen zijn en daardoor bij het verplaatsen fouten zullen geven.
Nadat de betreffende map vanuit de Windows Verkenner met knippen en plakken is verplaatst, kan de symbolische link met behulp van een MKLINK-commando op de oorspronkelijke locatie worden aangemaakt.

Als voorbeeld voeg ik een voorbeeld toe waarbij de map C:\Gebruikers\inlognaam\ AppData\Local\Google door middel van een symbolische link wordt verplaatst naar D:\AppDataLocal\Google (deze map kan vrij omvangrijk worden).
Het is echter verstandig om de naam en locatie van de map eerst alleen te kopiëren, niet meteen met knippen en plakken te verplaatsen.
Reden hiervoor is omdat een tikfout snel wordt gemaakt.
Op vergelijkbare wijze zijn daarna ook omvangrijke submappen van mappen als C:\Program files, C:\Gebruikers\inlognaam\ AppData\Local en C:\Gebruikers\inlognaam\ AppData\Roaming te verplaatsen naar een alternatieve locatie op een (andere) interne schijf.

Aangezien de 'appdata' map een verborgen locatie is, moet je vooraf verborgen bestanden eerst zichtbaar maken.
Dit doe je door in het venster met het adres op locatie 'deze pc/lokale schijf c:' in de werkbalk bovenin op de tab 'beeld' te klikken en in het lint boven het kopje 'weergeven/verbergen' het vinkje te plaatsen in de checkbox naast 'verborgen items'.
En als je klaar bent met het maken van 'symbolische links' het vinkje daar weer weg te halen.


Stap 1:
Maak de computer klaar voor het opstarten in veilige modus met behulp van MSCONFIG, tabblad 'Computer opstarten'.
Stap 2:
Maak na het inloggen op de D:-schijf een map aan met een willekeurige naam, bijvoorbeeld 'AppDataLocal'.
Stap 1:
Kopieer de submap Google naar de nieuwe map.
Als je zeker van je zaak bent kan je ook meteen 'knippen en plakken'.
Stap 1:
Open vervolgens via het Win-X menu de Windows PowerShell (als Admin).
Typ of kopieer en plak het commando: CMD /c MKLINK /d "C:\Users\inlog naam\AppData\Local\Google" "D:\AppDataLocal\Google"
Wijzig inlognaam in de eigen gebruikersnaam zoals die in de Windows Verkenner van jouw computer onder de map C:\Gebruikers is weergegeven.

Is het commando correct ingevoerd en de betreffende submap correct verplaatst dan wordt de melding symbolic link created getoond (met behulp van de Windows Verkenner is de zojuist aangemaakte symbolische link op de oorspronkelijke locatie terug te vinden als mapje met een pijltje).

Vanaf nu worden Windows en andere programma’s doorverwezen naar de nieuwe opslaglocatie.
:idea:
Aangebrachte wijzigingen zijn overigens eenvoudig ongedaan te maken door in de Windows Verkenner de symbolische link te verwijderen en de map vervolgens weer terug naar de oorspronkelijke locatie te verplaatsen.

De oorspronkelijke beschrijving kan je 'hier' vinden.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten