Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 784
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Wat kan de oorzaak zijn van het uitvallen of soms uit zichzelf opnieuw opstarten?
  2. Indien van toepassing, relevante gegevens => De desktop valt zomaar uit.
  3. Indien van toepassing, specifieke details => Dit gebeurt als de machine harder moet werken, maar ook in rust.
Indien van toepassing, overige relevante gegevens zoals aangebrachte wijzigingen e.d =>
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Om een duidelijk antwoord te kunnen geven is er meer informatie nodig.
Van wat je beschrijft kan het om 'time-out' door warmte afvoerproblemen tot een hack, of malware problemen e.d gaan.

:!: Verder is niet bekend of het om een laptop of desktop gaat.

Bijvoorbeeld kan je bij een laptop wat lastiger warmte afvoerproblemen constateren/verhelpen dan bij een desktop.
Maar je systeem is al vaker uitgevallen, alleen al om die reden is een controle noodzakelijk op de integriteit van je systeem.
Dit doe je in de veilige modus met netwerkverbinding.

:!: Als het om hack/malware problemen gaat waardoor je pc uitvalt of uit zichzelf herstart, dan moeten eerst deze problemen aangepakt worden.
Het is dan belangrijk dat je anti virus programma 'up to date' is en dat je een anti-malware programma laat scannen op evt. problemen, daarna de integriteit van je systeem gecontroleerd worden.

Zo zie je maar dat er niet zomaar even een oplossing aan te dragen is zonder meer informatie.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Vaak is stof dan een probleem.
Haal de zij of bovenplaat van de kast los en kijk of de ventilator en/of koelribben zijn verstopt met stof.
Als dat het geval is, controleer de directie omgeving rondom de processor op stof.
Hiermee bedoel ik de 'heatpipes', de koelribben, de geheugenbanken (en sloten) en als je een losse videokaart hebt, kijk ook daar of er verstoppingen zijn waardoor warmte een probleem kan worden.

:!: Begin niet zomaar aan het verwijderen van stof, voorkom statische lading.
Statische lading kan oplopen tot 50Kv of 50.000 volt en kan onderdelen in de pc vernielen.

Koppel eerst alle kabels aan de computer los, zoals USB, videokabel, netwerkkabel, voeding, etc.
Druk daarna op de aan/uit knop om alle stromen te laten wegvloeien.
Maak daarna ook de voeding connector van de voeding op het moederbord los.
Breng vervolgens de pc naar een andere ruimte als waar deze gewoonlijk staat.

:!: Gebruik geen gecomprimeerde lucht uit spuitbussen!
Vanwege vocht door condens op onderdelen of onderdelen die scheuren/breken of anderszins beschadigen.

:!:
Zorg voor een droge kwast en stofzuiger op een droge (goed) geventileerde ruimte.
Schroef ook de vastgeschroefde PCI/AGP kaarten los, zodat je kan zien of daar ook stof op zit en dit verwijderen.
Pak onderdelen alleen aan de montagebeugel vast, maar niet op de onderdelen of koper/goudkleurige sporen die in de PCI sloten gaan.
Haal ook de geheugen DIMM's uit hun sloten.
Pak deze uitsluitend aan de zijkanten vast om beschadiging door sluiting of statische ontlading te voorkomen.
Veeg het stof weg en zuig dit ook tegelijkertijd weg.

:!:
Veeg ook de stof van de onderdelen (koelblok en ventilator, PCI en AGP sloten) en zuig de stof tegelijkertijd weg.
Houdt de ventilator tegen als je de stof tussen de bladen wegveegt en wegzuigt.
De ventilator mag niet over z'n toeren draaien want dat vernielt de ventilator.
Veeg ook het stof op andere delen van het moederbord weg en zuig dit ook meteen met de stofzuiger weg.
Zuig het stof ook aan de buitenkant van de computer, de (USB/VGA/netwerk/printer en andere connectors) weg, anders wordt dit weer naar binnen gezogen.

:!:
Als er veel stof in je computer op de onderdelen zit, kan je ook de voeding nakijken en evt. vrijmaken van stof.
Hiervoor moet je de voeding eerst ontladen, om een schok te voorkomen tijdens het schoonmaken.
Veeg voorzichtig met de kwast het stof weg op de onderdelen waar je bij kunt en zuig die stof meteen weg.
:!: Houdt ook hier weer de ventilator vast als je de bladen met de kwast schoonmaakt en het stof wegzuigt.
De ventilator mag niet over de toeren draaien, het vernielt de ventilator.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Tot slot is het belangrijk om het systeem op integriteit te controleren, dit doe je in de veilige modus met netwerkverbinding.
De netwerkverbinding is belangrijk aangezien controle en reparatie vanuit het internet plaatsvindt.
Vroeger deed je dat met het commando 'chkdsk C: /F', maar sinds Windows 7 wordt hiervoor het commando 'sfc /scannow' gebruikt.
Maar nog steeds kan je beide commando's gebruiken.
In veel gevallen worden de problemen op deze manier opgelost.
Laat maar weten als het systeem tijdens de scan problemen ondervindt bij het verhelpen van de eventuele systeemproblemen.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
hutsefluts
Berichten: 784
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Re: Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Ondertussen was ik al begonnen met het openen van de systeemkast.
Er zat wel wat stof tussen de ribben van het koelblok en de ventilatorbladen waren ook een beetje vies.
Ik heb door drukken op de ventilator voorkomen dat de ventilator ging draaien door de luchtstroom van de stofzuiger.
De PCI kaarten heb ik losgemaakt, daar vond ik het probleem ...
De koelventilator en het koelblok was verstopt, de ventilator kon niet eens meer goed draaien.
Nadat ik alles heb schoongemaakt, heb ik de computer weer opgestart en er waren geen problemen meer.
Later ga ik de stappen nog doen zoals je deze hebt beschreven in je laatste reactie.
Laat het nog wel weten hoe e.e.a is gegaan.
janus

Re: Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Ongelezen bericht door janus »

Kun je niet beter eerst even uitlezen of je computer te warm wordt voor je alles open schroeft?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Soms valt mijn computer zomaar uit of start uit zichzelf opnieuw op, wat is de oorzaak?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Er zijn idd vele (gratis) programma's waarmee je hardware temperaturen en ventilator snelheden kunt meten, zoals het gratis 'open hardware monitor'.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten