In Firefox opende ik een specifieke site, de pc en browser werden gegijzeld, wat kan ik nog doen?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 786
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

In Firefox opende ik een specifieke site, de pc en browser werden gegijzeld, wat kan ik nog doen?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Mijn Firefox browser en pc werden gegijzeld, pagina's sluiten lukte niet, er stond dat ik iemand moest bellen wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt, maar dat doe ik natuurlijk niet.
  2. Indien van toepassing, versie => Laatste versie 79.0 (64-bits).
  3. Indien van toepassing, besturing systeem versie/distro => n.v.t
  4. Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Ik bezocht een specifieke site toen de pc en browser werden gegijzeld. De pagina kon niet gesloten worden, omdat ik eerst op 'ok' moest drukken om te voorkomen dat er andere meldingen zouden komen. Als ik daarop had gedrukt, verscheen een printer scherm waar een printer moest kiezen zodat iets zou worden afgedrukt.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => n.v.t
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1762
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: In Firefox opende ik een specifieke site en de browser werd gegijzeld, wat kan ik nog doen?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Met een standaard installatie van Mozilla Firefox zie je helemaal links in de adresbalk een schildje staan.
Als je daarop klikt verschijnt er een menu, kies hier 'beschermingsinstellingen'.
In de browser wordt een nieuwe tab geopend, waarin 'privacy en beveiliging' is aangeklikt en in de rechterkolom scrol je naar geschiedenis, waar je de button 'geschiedenis wissen' ziet.
Klik op deze button en opnieuw opent een venster, waarin je een tijd kunt selecteren vanaf waar de geschiedenis gewist moet worden.
:idea:
Voorbeeld:
Stel dat je een uur geleden een pagina opende waarna jouw browser werd gekaapt en je eigenlijk niet meer op een gewone manier gebruik kan maken van de browser.
Dit kapen gebeurt vaak door 'randsomware', waarbij je een nummer kunt bellen om het probleem zogenaamd tegen betaling voor je op te lossen.
In de geschiedenis kan je kiezen om de periode van de laatste 2 uur aan geschiedenis te wissen, daarmee weet ik eigenlijk zeker dat de webpagina met randsomware weg is.
:!:
Om die reden raad ik je aan een 'screenshot' te maken door op de toets 'printscreen' te drukken of een foto te maken van de browser status op dat moment.
Laat daarna de antivirusscanner een scan doen naar evt. besmettingen en Malwarebytes voor evt. malware.
Daarna kan je met deze gegevens vervolgens overwegen om aangifte te doen bij de politie.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Firefox(Mozilla)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten