Draadloos verlies ik vaak de internetverbinding, hoe los ik dat op?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 780
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Draadloos verlies ik vaak de internetverbinding, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Tijdens het draadloos werken verlies ik vaak de internetverbinding.
  2. Vermeld relevante gegevens, bijvoorbeeld merk, besturing systeem als Windows editie of Linux distro, updates, e.d => Windows
  3. Indien van toepassing, netwerk hardware configuratie, protocol/snelheid, encryptie met versie, 2.4 of 5Ghz => Fritzbox 7581
  4. Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Als ik overstap van bedraad naar draadloos werken.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => Ik heb een internetverbinding met 2 computers, een tablet en tv.
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Draadloos verlies ik vaak de internetverbinding, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Als ik lees 'verlies vaak de verbinding' dan maak ik daaruit op dat je niet op de 5Ghz band bent aangesloten, maar op de 2.4Ghz band.
Nu is het belangrijk te weten op welk kanaal je zit en welke netwerken er in je omgeving zijn, want het 2.4Ghz netwerk wordt het meest gebruikt door slimme apparaten zoals smartphones en draadloze computers zoals laptops, netbooks en tablets.
Daarbij is de 2.4Ghz band lang en de 5Ghz band kort.
Nog enkele verschillen zijn dat de 2.4Ghz band gebruik maakt van maximaal 14 kanalen, de 5Ghz band maakt gebruik van 140 kanalen.
Werkradius op de 2.4Ghz band is ongeveer 30 meter, afhankelijk van de interferentie (waar het signaal doorheen moet), op 5Ghz band is het bereik kleiner.
In je router, onder het kopje 'draadloos' kan je zien op welk kanaal je router is ingesteld.
Wanneer het nogal eens wisselt en je router heeft de optie 'automatisch', dan is het zinvol om die optie te selecteren.
Meestal wordt t/m het 'G' protocol er in de ideale situatie de '1 - 6 - 11' regel toegepast, waarbij er ongeveer 5 kanalen zitten tussen het kanaal waarop jouw router ontvangt/zendt en de rest.
Dan is de kans op overlap het kleinst, het is namelijk onjuist te beweren dat er dan geen overlap kan plaatsvinden.
Hoe dat precies zit, kan je 'hier' vinden.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Draadloos verlies ik vaak de internetverbinding, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het is ook zo dat de meeste apparaten zijn ingesteld om een bandbreedte van ongeveer 20Mhz te gebruiken, om de kans op overlap zo klein mogelijk te houden.
In de praktijk betekent het dat een wifi kanaal een maximale bandbreedte heeft van 22 MHz.

2,4 GHz kanalen

kanaal 1 zend uit over frequentie 2412 MHz.
kanaal 2 zend uit over frequentie 2417 MHz.
kanaal 3 zend uit over frequentie 2422 MHz.
kanaal 4 zend uit over frequentie 2427 MHz.
kanaal 5 zend uit over frequentie 2432 MHz.
kanaal 6 zend uit over frequentie 2437 MHz.
kanaal 7 zend uit over frequentie 2442 MHz.
kanaal 8 zend uit over frequentie 2447 MHz.
kanaal 9 zend uit over frequentie 2452 MHz.
kanaal 10 zend uit over frequentie 2457 MHz.
kanaal 11 zend uit over frequentie 2462 MHz.
kanaal 12 zend uit over frequentie 2467 MHz.
kanaal 13 zend uit over frequentie 2472 MHz.
kanaal 14 zend uit over frequentie 2484 MHz.

Uit bovenstaand voorbeeld kan je opmaken dat er een overlap is tussen kanaal 2 en 3.
Om die reden wordt de regel '1 - 6 - 11' toegepast om de overlap zo klein mogelijk te maken.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Draadloos verlies ik vaak de internetverbinding, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

5GHz wifi

Het 5GHz wifi zit anders in elkaar dan het 2,4GHz wifi.
De eerdere vergelijking met de snelweg gaat ook hier op maar hebben de verschillende kanalen niet te maken met onderlinge overlap.
Ook zijn de kanaalnummers net even anders.

5 GHz kanalen (20MHz)

kanaal 36 zend uit over frequentie 5180 MHz.
kanaal 40 zend uit over frequentie 5200 MHz.
kanaal 44 zend uit over frequentie 5220 MHz.
kanaal 48 zend uit over frequentie 5240 MHz.
kanaal 52 zend uit over frequentie 5260 MHz.
kanaal 56 zend uit over frequentie 5280 MHz.
kanaal 60 zend uit over frequentie 5300 MHz.
kanaal 64 zend uit over frequentie 5320 MHz.
kanaal 100 zend uit over frequentie 5500 MHz.
kanaal 104 zend uit over frequentie 5520 MHz.
kanaal 108 zend uit over frequentie 5540 MHz.
kanaal 112 zend uit over frequentie 5560 MHz.
kanaal 116 zend uit over frequentie 5580 MHz.
kanaal 120 zend uit over frequentie 5600 MHz.
kanaal 124 zend uit over frequentie 5620 MHz.
kanaal 128 zend uit over frequentie 5640 MHz.
kanaal 132 zend uit over frequentie 5660 MHz.
kanaal 136 zend uit over frequentie 5680 MHz.
kanaal 140 zend uit over frequentie 5700 MHz.

Wat hier meteen opvalt is dat de tussenliggende kanalen geen optie zijn om de 5GHz wifi op in te stellen.
Dit zorgt ervoor dat met een bandbreedte van 20 MHz de kanalen naast elkaar lopen zonder overlap met het eerstvolgende wifikanaal.
Toch hebben de meeste 5GHz wifi apparatuur de keuze tussen een breedte van 40 MHz en 80 MHz en niet van 20MHz.
Dit is om te zorgen dat hogere snelheden gehaald kunnen worden.
Bij 40MHz heb je dan de keuze uit de tussenliggende kanalen 38, 46, etc.

5 GHz kanalen (40MHz)

kanaal 38 zend uit over frequentie 5190 MHz.
kanaal 46 zend uit over frequentie 5230 MHz.
kanaal 54 zend uit over frequentie 5270 MHz.
kanaal 62 zend uit over frequentie 5310 MHz.
kanaal 102 zend uit over frequentie 5510 MHz.
kanaal 110 zend uit over frequentie 5550 MHz.
kanaal 118 zend uit over frequentie 5590 MHz.
kanaal 126 zend uit over frequentie 5630 MHz.
kanaal 134 zend uit over frequentie 5670 MHz.

Deze kanelen worden voor de standaard IEEE 802.11n gebruikt.
Voor IEEE 802.11ac moet gebruikt worden van de 80MHz breedte.
Uiteraard gaat dit ten koste van het aantal kanalen.

5 GHz kanalen (80MHz)

kanaal 42 zend uit over frequentie 5190 5210.
kanaal 58 zend uit over frequentie 5290 MHz.
kanaal 106 zend uit over frequentie 5530 MHz.
kanaal 122 zend uit over frequentie 5610 MHz.

Net als met het 2,4 GHz wifi is men ook bij het 5 GHz wifi verplicht om qua uitzendbreedte terug te schakelen als men hiermee overlapping met andere netwerken kan voorkomen.
Een andere beperking is de DFS (oftwel; dynamische frequentieselectie).
In Europa is men, net als in de Verenigde Staten, verplicht om op alle 5 GHz kanalen, met uitzondering van 36, 40, 44 en 48 de DFS toe te passen.
Dit betekend dat als het wifi apparaat van kanaal wisseld als deze andere signalen op het 5 GHz spectrum registreerd.
Over het algemeen zijn dit militaire toepassingen en weerradar signalen.
Het 5GHz wifi is op deze frequentieband de secondaire gebruiker en dient om die reden de hoofdgebruiker voor te laten gaan.
De meeste apparatuur schakeld vanzelf weer terug na ongeveer 30 minuten naar het kanaal vanwaar eerst uitgezonden werd.
Om hier geen last van te hebben is het verstandig om op 5 GHz tussen de kanalen 36 en 48 te blijven.

Bovenstaande technische specificaties kan je 'hier' allemaal terugvinden.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Draadloos verlies ik vaak de internetverbinding, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Slimme apparaten (laptops, tablets en smartphones) die gebruik maken van het draadloos netwerk op je modem/router, zitten vaak in de 2.4Ghz band (A, B en G-protocol).
De nieuwere generatie hardware (laptops, tablets en smartphones) en streamers, ondersteunen ook de 5Ghz band (ac, N protocol).
Wanneer een (nieuwere) modem/router op zowel 2.4 als ook het 5Ghz band uitzendt, noemt men dit ook dual-band.
Tevens kan de nieuwere generatie modem/routers bij 'automatisch ingestelde kanalen' de beste kanaal instelling voor je netwerk instellen.
Daarnaast kan je in nieuwere modem/routers ook 'mesh' vinden, een programma dat automatisch het beste kanaal selecteert zonder dat je je signaal verliest.
Het nadeel van de 2.4Ghz band is aan de ene kant dat er maar 14 kanalen zijn, waarvan er vaak slechts 13 gebruikt worden en elk kanaal heeft ongeveer 20-22MB aan bandbreedte.
Aan de andere kant heb je de overlap.
Je kunt het signaal verliezen met computers (in jouw netwerk of in 30 meter radius) op hetzelfde kanaal, met een sterker signaal, grotere download, of ondersteuning van dual-band.
Om de overlap te compenseren gebruikt men de 1-6-11 regel.
Dat betekent dat wanneer er bijvoorbeeld meerdere netwerken (in je omgeving) op kanaal 1 en 11 zijn aangesloten, dan kan jij kanaal 6 instellen voor jouw netwerk.
Daarmee heb je zo weinig mogelijk last van overlap.
Er zijn ook andere oorzaken waarom je het signaal kunt verliezen, maar dat wordt te technisch.
Daarnaast is de werkradius op 2.4Ghz band ongeveer 30 meter, afhankelijk van de omgeving.
Met dual-band kan je ook de download vergroten als de aangesloten apparaten zowel de 2.4 als 5Ghz band ondersteunen.
Op de 5Ghz (N, ac protocol) band heb je geen last van overlap en kan je 140 kanalen instellen.
Nadeel is een kortere golf, werkradius is dan ook geen 30 meter.
Hoe hoger de frequentie, hoe korter de dragende golf.
Het is dus belangrijk te weten op welke band jouw hardware (smartphone, tablet, laptop) ondersteunt.
Dit kan je allemaal in de gebruikershandleiding terugvinden.
Het is dus zeker niet zomaar gezegd 'koop maar een nieuwe' als je niet vooraf weet wat je huidige hardware allemaal kan.
Als je het niet weet, kan je informatie op het internet vinden of het hier vragen.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten