Kan je fotobewerking apps op de externe schijf opslaan samen met foto's, zodat de C: schijf zo leeg mogelijk blijft?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 780
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Kan je fotobewerking apps op de externe schijf opslaan samen met foto's, zodat de C: schijf zo leeg mogelijk blijft?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  • Typ waar je vraag over gaat => Ik wil een fotobewerking programma op een externe schijf installeren en foto's daar ook op bewaren.
  • Relevante gegevens, Home/Pro/Business versie, updates, e.d => n.v.t
  • Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Ik wil ruimte op de C: schijf besparen.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => n.v.t
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Kan je fotobewerking apps op de externe schijf opslaan samen met foto's, zodat de C: schijf zo leeg mogelijk blijft?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Ik lees hier eigenlijk 2 vragen:
Hoe houd ik m'n C:\ schijf zo leeg mogelijk en vraag 2 is kan ik foto's e.d op een andere schijf opslaan.
Het (korte) antwoord daarop is 'ja'.
Hiervoor zijn er meerdere scenario's.
De meeste mensen willen op een computer 2 fysieke schijven, een kleine (snelle) voor het besturing systeem C:\ bij Windows.
En een grotere (externe) schijf voor alle data, dat wil zeggen foto's, video, muziek, e.d.

In de volksmond spreekt men over een schijf, terwijl men het eigenlijk heeft over meerdere partities op dezelfde schijf.
In dat geval zou bij een defect zowel de C: schijf als ook de data schijf onbereikbaar zijn.

Ik heb het daadwerkelijk over 2 verschillende schijven.

Op de (snelle) C: schijf wordt naast het besturing systeem ook alle programma's geinstalleerd, omdat je deze na een crash eenvoudig opnieuw kunt installeren.
Meestal is het zo dat het besturing systeem om allerlei redenen kan crashen, maar dat niet meteen de schijf stuk is.
Dat laatste geldt ook voor de tweede schijf, om die reden zal data (foto's, video, muziek, e.d) toch beschikbaar blijven op die schijf, ook al is de systeemschijf defect.

Voor de duidelijkheid, het is niet zo dat dit de vervanging is van een backup!

Een ander scenario kan zijn dat je programma's op meerdere pc's wilt gebruiken, in dat geval kan een 'portable app' zinvol zijn maar dit wordt vaak niet door beginners gedaan.
Wat is een 'portable app'?
Dat is een programma dat geinstalleerd is op bijvoorbeeld 'USB media', zoals een externe schijf of grote USB stick, maar dit wordt vaak niet door beginners gebruikt.
En voor alle duidelijkheid, niet van alle programma's zijn er ook 'portable apps', deze zul je dan zelf moeten maken en de vraag is of je dat wilt omdat hiervoor toch bepaalde kennis noodzakelijk is.
Overigens is het dan nog steeds zo dat je data (foto's, video, muziek, e.d) ook op een aparte schijf wilt bewaren, maar niet op de schijf waarop de portable apps staan.

De vraag is dus wat je precies wilt.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten