Hoe krijg ik Windows 10 van 350GB naar 250GB schijf?

Forumregels
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Invullen vragenformulier:
Extra toelichting onderaan in het formulier toevoegen.
Onderwerp:Omschrijving (met relevante details) waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving:Vermeld ook foutmeldingen en/of stopcodes.
Typ 'n.v.t' alleen bij onderdeel dat niet van toepassing is.
mario64

Hoe krijg ik Windows 10 van 350GB naar 250GB schijf?

Ongelezen bericht door mario64 »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Windows staat nu op een 350GB SATA schijf, maar ik wil het overzetten naar een 250GB SSD schijf. Hoe krijg ik dat gedaan?
  2. Relevante gegevens, Home/Pro/Business editie, updates, e.d => Home
  3. 32 of 64 bit => x64
  4. Indien van toepassing, korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Windows moet van grote schijf naar een kleinere.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => n.v.t
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik Windows 10 van 350GB naar 250GB schijf?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

In de regel kan je niet zomaar een grote schijf klonen naar een kleinere schijf, vooraf moet er eerst e.e.a vooraf gebeuren.
1:
De kloon kan normaal alleen naar minimaal een schijf van gelijke grootte, of groter.
Dus je 350GB schijf zou je naar een 500GB schijf kunnen klonen met 'Samsung Data Migration' tool.
De download kan je 'hier' vinden.

2:
Daarna kan je de partities op de kloon bewerken met een partitie manager zoals 'Niubi Partition Editor'.
De download vindt je 'hier'.

3:
Stel, je wilt de kloon uiteindelijk naar een 250GB schijf klonen, dan zal je de hele inhoud van de schijf moeten verkleinen totdat deze op de 250GB SSD schijf past.
:!:
Na het toepassen van de ingestelde wijzigingen moet het systeem eerst opnieuw opstarten.
Hierbij kunnen fouten (BSOD) verschijnen, tijdens herstart zullen deze vaak verdwijnen.

4:
Na de kloon zou ik tijdens de herstart eerst in veilige modus (met netwerkverbinding) een systeem controle uitvoeren in de opdracht prompt (uitgevoerd als admin) met het commando 'sfc /scannow'.
In de opdracht prompt uitgevoerd als admin zal je ongeveer deze regel vinden:
C:\Windows\systems32>
:!: :!:
Mocht jij iets anders aantreffen, dan raad ik je aan om handmatig naar de app te zoeken door in C:\ eerst te zoeken naar de map 'Windows', daarna naar de map 'systems32', als laatste 'cmd' (waar je met rechter muisknop op moet klikken).
In het menu kies je 'als admin uitvoeren', waarna je in de opdracht prompt 'C:\Windows\systems32>' gaat vinden.

5:
Dan de kloon nogmaals uitvoeren van de grote 500GB SSD naar 250GB SSD schijf.
Hiervoor kan je een USB SATA docking station inzetten.

6:
In het BIOS moet je ook de instelling wijzigen voor de hdd (ide naar ahci) en in services indexeren 'windowssearch' uitschakelen, om optimaler van de grotere snelheden voordeel te hebben.

7:
Dan kan je de kloon op 250GB SSD in je pc aansluiten en opstarten.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “10”