Waarom is het netwerk zo traag met meer aangesloten pc's?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Waarom is het netwerk zo traag met meer aangesloten pc's?

Ongelezen bericht door mario64 »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Heb een klein netwerkje, met meerdere pc's gekoppeld aan een gigabit switch. Toch is de verbinding traag als alle machines ingeschakeld zijn. Hoe los ik dat op?
  2. Vermeld relevante gegevens, bijvoorbeeld merk/type, besturing systeem als Windows editie of Linux distro, updates, e.d => n.v.t
  3. Indien van toepassing, relevante gegevens infrastructuur => Modem/router met 4 poort gigabit switch, aangesloten zijn een NAS, een 8-port gigabit switch en 2 IPT-TV's
  4. Indien van toepassing, specifieke details => Alle aangesloten pc's op de 8-port gigabit switch hebben 1 gigabit verbinding.
  5. Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Sinds het aansluiten van meer pc's ervaar ik deze problemen.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => Er zijn momenteel 5 pc's aangesloten op de gigabit switch.
► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Waarom is het netwerk zo traag met meer aangesloten pc's?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Er kunnen allerlei zaken oorzaak zijn van je problemen.
Belangrijk om te weten is wat type UTP kabel (netwerkkabel) gebruik je?
Welk type UTP kabel gebruik je als verbinding van de modem/router naar de switch?
Wat ik me ook afvraag is wanneer je die traagheid ervaart, hoeveel computers zijn er dan tegelijkertijd ingeschakeld?
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Re: Waarom is het netwerk zo traag met meer aangesloten pc's?

Ongelezen bericht door mario64 »

Ik heb op de kabel gelezen dat het om cat5e gaat.
Die kabel heb ik overal in gebruik.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Waarom is het netwerk zo traag met meer aangesloten pc's?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Bij een zware belasting van je netwerk, bijvoorbeeld omdat meerdere computers (tegelijkertijd) grote bestanden van het internet downloaden, dan zal er door de kabel van het modem naar de switch veel meer data vervoerd worden. Wanneer je de computers aansluit met een cat5e UTP kabel, dan zou ik ervoor kiezen om van de switch naar het modem/router cat6 of 6a kabel te gebruiken.

:idea:
Cat5e kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 100mhz.

Cat6 kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 250mhz. Hierdoor kan het meer data tegelijkertijd verwerken dan een Cat5e kabel.

Cat6a kabel – Haalt snelheden tot 10.000 Mbit/s en is geschikt voor 10-Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 500mhz.

Cat7 kabel – Haalt snelheden tot 10.000 Mbit/s en is geschikt voor 10-Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is vanaf 600mhz.

Het verschil tussen Cat5e en Cat6 is dus alleen de bandbreedte.
Zie het als een twee baans autosnelweg waar op beiden helften 120 wordt gereden (of op sommige stukken tegenwoordig 130).
De snelheid is gelijk, maar de hoeveelheid rijbanen (=bandbreedte) kan verschillen.
Zo is CAT5e bijvoorbeeld een 2 baan snelweg en Cat6 een 5 baans.
Het moge duidelijk zijn dat op een 5 baans weg meer auto's tegelijkertijd naar hun locatie kunnen rijden.

Klik 'hier' om naar het oorspronkelijk artikel te gaan.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Waarom is het netwerk zo traag met meer aangesloten pc's?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het is echter ook van belang om te weten of je een managed of unmanaged switch in je netwerk hebt staan.
Want in dat geval kan je meten waar het probleem ontstaat.
Als voorbeeld geef ik aan dat oudere systemen nog 100MB netwerkkaarten gebruiken, terwijl de nieuwere systemen allemaal met 1GB werken.
In dit geval zal duidelijk zijn dat de 100MB kaarten worden overspoeld door de veel snellere 1GB kaarten.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten