Ik wil een SATA SSD vervangen door (PCI-e) M.2 SSD NVMe, hoe werkt dat?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Ik wil een SATA SSD vervangen door (PCI-e) M.2 SSD NVMe, hoe werkt dat?

Ongelezen bericht door mario64 »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord: Ik wil de bestaande SSD (SATA) vervangen door M.2 SSD
    Indien van toepassing:
  2. Algemene hardware gegevens zoals apparaat merk/type/configuratie/versie.
    Antwoord: PNY M.2 SSD (NVMe) op moederbord ASUS PRIME Z390-A
  3. Aansluitingen zoals IDE/SATA/SSD/PCI-e/USB met versie.
    Antwoord: PCI-e
  4. Beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord: Alle gegevens (besturing systeem e.d) moeten naar het nieuwe apparaat worden over gezet.
  5. Beschrijving huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht.
    Antwoord: n.v.t
Hieronder ruimte voor extra toelichting:

► Laat Spoiler zien
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Ik wil een SATA SSD vervangen door (PCI-e) M.2 SSD NVMe, hoe werkt dat?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Als je hebt gecontroleerd of je moederbord NVMe ondersteunt, kan je de schijf installeren en daarna eerst opstarten in het BIOS waar je NVMe voor de nieuwe SSD eerst moet inschakelen zodat deze ook correct werkt, dit moet eerst nog VOORDAT je begint met het klonen.
Daarna start je door naar Windows, eenmaal opgestart kijk je op de website van de fabrikant of er zogenaamde 'kloon software' te vinden is, niet iedere fabrikant biedt dit aan.
Fabrikanten zoals Samsung doen dit bijvoorbeeld wel voor eigen merk hardware.
Mocht dat voor jouw aangeschafte hardware niet het geval zijn, dan raad ik je aan te zoeken naar 'gratis kloon software'.
Er zijn websites die de software pakketten testen en waarderen.
Als je een Windows systeem hebt is 'Macrium Reflect Free Edition' een echte aanrader.
Voor de download moet je een e-mail adres achterlaten waar je een product code op ontvangt die je tijdens installatie moet invoeren.
Als de installatie is voltooid, kan je beginnen met klonen.
Eerst selecteer je de schijf die je wilt klonen en daarna de schijf waar die kloon op moet worden gekopieerd.
Na het klonen moet je het systeem eerst uitschakelen, de stroomvoorziening loskoppelen en de 'oude schijf' eerst verwijderen.
Daarna kan je de pc opnieuw opstarten en om er zeker van te zijn dat je later geen problemen gaat ondervinden, zou ik de opdracht prompt starten door eerst te zoeken naar 'cmd' en als je dat gevonden hebt daar met de rechter muisknop op klikken.
In het menu kies je dat 'uitvoeren als administrator' omdat je zonder verhoogde rechten niet alle commando's mag uitvoeren.
Als de opdracht prompt is geopend, zie je C:\Windows\system32> staan. Typ dan het commando 'sfc /scannow' (zonder de aanhalingstekens) en wacht tot het scanproces is voltooid.
Typ daarna het commando 'chkdsk C: /F' om na het opstarten scandisk uit te voeren.
Start je pc opnieuw op en controleer of alles gewoon werkt.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Ik wil een SATA SSD vervangen door (PCI-e) M.2 SSD NVMe, hoe werkt dat?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Belangrijk om te weten is ook welke generatie hardware er door het moederbord wordt ondersteund.
Stel je wilt een M2 SSD kopen van de 4e generatie hardware, maar het moederbord ondersteunt alleen M2 SSD t/m de 3e generatie hardware.
Afgezien van de hogere prijs, zullen de hogere specs van de 4e generatie hardware met het moederbord dat alleen 3e generatie hardware ondersteunt, niet merkbaar zijn.
De extra kosten zijn daarmee zonde van je investering.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten