Hoe maak ik een kopie van live Joomla site om te testen in ontwikkelomgeving?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 536
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe maak ik een kopie van live Joomla site om te testen in ontwikkelomgeving?

Ongelezen bericht door mario64 »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord:
    Mijn huidige Joomla versie is 3 en ik wil graag naar Joomla 4.
    Indien van toepassing:
  2. Versie.
    Antwoord:
    J3 --> J4
  3. Beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord:
    Ik wil niet het risico lopen als ik een update/upgrade doe dat mijn site niet meer werkt.
  4. Beschrijving huidige situatie en/of welke wijziging recentelijk is aangebracht.
    Antwoord:
    Momenteel is mijn site in de lucht, J3 werkt met PHP versie 7.4
Hieronder ruimte voor extra toelichting:
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een kopie van live Joomla site om te testen in ontwikkelomgeving?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Om de upgrade veilig te testen en daarmee voorkomen dat je site niet meer werkt, zijn er een aantal stappen nodig.

Het eerste deel, de voorbereiding om te kunnen testen.

Stap 1:
Om te beginnen werk ik in Joomla met Akeeba backup.
Voor makkelijke bereikbaarheid, vindbaarheid, maak ik in de Joomla root een mapje 'backup'.
In Akeeba kan je de locatie kiezen waar je backup bestanden worden opgeslagen.
Maak dus eerst een volledige backup.

Stap 2:
Als je subdomeinen mag gebruiken, zou ik een subdomein maken om in te testen.
Bij het aanmaken van een subdomein wordt er in de de root van 'sites' een mapje aangemaakt met de subdomein naam.
Dit kan je controleren door met een 'FTP client' in te loggen op je domein en te controleren of je het mapje kunt vinden.

Stap 3:
Controleer of je backup is voltooid, kopieer daarna alleen het '*.jpa' bestand met een FTP client uit het mapje 'backup' eerst naar je computer en daar vandaan naar het nieuwe subdomein.

Stap 4:
Je hebt ook een kopie van de originele database nodig, deze kan je bijvoorbeeld exporteren naar je pc.
Voordat je de database kopie exporteert, moet je eerst het tabel voorvoegsel wijzigen en na het exporteren de gemaakte wijzigingen ook weer ongedaan maken.
Want als je de database wilt importeren in de nieuwe database krijg je fouten als je het tabel voorvoegsel niet vooraf hebt gewijzigd.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tabel voorvoegsel wijzigen:
1, Log in op de oorspronkelijke (originele) database via phpMyAdmin.
2, Klik in de linker kolom op de database naam zodat er in de rechter kolom de inhoud zichtbaar wordt.
3, Scrol naar beneden en selecteer alles, klik in het selectie vakje wat je wilt doen.
:idea: Bijvoorbeeld 'tabel voorvoegsel wijzigen' en noteer vooraf eerst het bestaande tabel voorvoegsel.
4, Typ in het bovenste vak het originele tabel voorvoegsel, typ eronder het nieuwe tabel voorvoegsel en klik dan op 'start.
5, Nadat het voorvoegsel is gewijzigd, noteer het nieuwe tabel voorvoegsel.
6, Exporteer de tabel vervolgens en sla het op, bijvoorbeeld op je pc.
:!: 7, Soms moet je dan eerst uitloggen en daarna weer inloggen.
7, Volg de eerdere stappen om opnieuw het tabel voorvoegsel te wijzigen naar het oorspronkelijke tabel voorvoegsel, in het bovenste vak komt het gewijzigde voorvoegsel en in het onderste het originele voorvoegsel.
9, Klik dan opnieuw op 'start' om het wijzigen van het tabel voorvoegsel uit te laten voeren.
10, Log vervolgens weer uit.
11, Test of je de live website kunt bereiken in de frontend, daarna of je in de backend als administrator kunt inloggen en als dat lukt is dat deel voltooid.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stap 5:
We hebben het bestand 'kickstart' van de Akeeba site nodig om de backup, die we eerder hebben gemaakt, terug te zetten in het nieuwe subdomein.
Ga naar 'Akeeba.com', klik op 'download', zoek onder 'other backup products' het bestand 'kickstart' en download het bestand naar je pc.

Stap 6:
Pak heb zip bestand uit en uit het uitgepakte bestand kopieer het bestand 'kickstart.php' met een FTP client naar je nieuwe subdomeinmap.

Stap 7:
Maak een nieuwe database met gebruikersnaam en wachtwoord.
Volg de stappen in het programma om de database met gebruikersnaam en wachtwoord te maken.
Controleer of de gebruiker ook alle benodigde rechten heeft.

Stap 8:
Log op de nieuwe database in vanuit phpMyAdmin en vul de database servernaam in en gebruik de login gegevens van de nieuwe aangemaakte database.
Klik eerst in de linker kolom op de databasenaam en in de rechter kolom op 'importeren'.
:!: Als je niet in de linker kolom op de database klikt, zal er bij het importeren een foutmelding verschijnen met de melding dat je geen database hebt geselecteerd.
Kies het eerder geëxporteerde database bestand waarin het tabel voorvoegsel is gewijzigd.
Klik op 'start' om het *.sql bestand te importeren.
Als dit succesvol is voltooid, is je database klaar voor gebruik na het herstellen van de site.
:!: Als je het tabel voorvoegsel niet hebt gewijzigd, volgt er bij het importeren een foutmelding.

Stap 9:
Start een browser op (Firefox e.d) en typ in de adresbalk de naam van je subdomein, gevolgd door '/kickstart.php'.
Er komt dus te staan: 'nieuw-subdomein.jouw-domein.nl/kickstart.php', druk daarna op 'enter' om het programma op te starten.
Vervolgens verschijnt er een zwarte pagina met een venster met tekst die je beter goed doorleest, er staan tips bij over 'wat te doen als je site 404 of 500 fouten weergeeft.
:!: Deze fouten kan je vaak verhelpen door '.htaccess' of 'php.ini' aan te passen.

Stap 10:
Volg de stappen en controleer op elke pagina de instellingen, want nadat de site is hersteld zal de verbinding met de database worden hersteld.
:!: Hiervoor moet je de database servernaam, gebruikersnaam met wachtwoord en het tabel voorvoegsel invullen.

Stap 11:
Als het herstel via kickstart is voltooid wordt gevraagd de pagina te sluiten en terug te gaan naar de site op je testdomein om daar op te ruimen.
Het programma kickstart wordt o.a opgeruimd en ook het *.jpa bestand.

Stap 12:
Na het opruimen kan je naar de backend om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord.

Als alle instellingen correct zijn ingevoerd en teruggezet, zal de kopie van je live site beschikbaar zijn om te testen.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een kopie van live Joomla site om te testen in ontwikkelomgeving?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het tabel voorvoegsel kan je ook direct in de database uitvoeren, het bestand exporteren en daarna meteen het originele tabel voorvoegsel terugplaatsen.

Tabel voorvoegsel wijzigen:
1, Log in op de oorspronkelijke database met phpMyAdmin.
2, Klik op de tab 'structuur' en scrol naar beneden om de instellingen te wijzigen.
Selecteer alles, klik in het selectie vakje wat je wilt doen, bijvoorbeeld 'tabel voorvoegsel wijzigen'.
3, noteer vooraf eerst het bestaande tabel voorvoegsel, voor het geval dat er iets misgaat.
4, typ in het bovenste tekstvak het originele tabel voorvoegsel, typ eronder het nieuwe tabel voorvoegsel en klik dan op 'start'.
Als het hernoemen is uitgevoerd zie je in de rechterkolom het nieuwe tabel voorvoegsel en in de linker kolom het originele tabel voorvoegsel
5, nadat het voorvoegsel is gewijzigd, noteer eerst het nieuwe tabel voorvoegsel en exporteer de database tabel, bijvoorbeeld naar je pc.
:idea: Soms moet je eerst uitloggen en opnieuw inloggen voordat je tabel voorvoegsel terug kunt zetten zoals het was.
6, Klik in de linker kolom op de naam van de database, waarna de inhoud van de tabel in de rechterkolom verschijnt.
7, Scrol helemaal naar beneden en plaats het vinkje naast 'selecteer alles' en in het menu rechts ernaast onder het kopje 'voorvoegsel', klik op 'vervang tabel voorvoegsel'.
8, volg de eerdere stappen om opnieuw het tabel voorvoegsel te wijzigen, met in het bovenste vak het gewijzigde voorvoegsel en in het onderste het originele voorvoegsel.
9, klik dan opnieuw op 'start' om het wijzigen van het tabel voorvoegsel opnieuw uit te laten voeren.
10, log vervolgens weer uit.
11, Test daarna of je de website kunt bereiken in de frontend, door in de browser het adres van je website te typen en daarna op enter te drukken en als dat lukt kan de site met de database communiceren.
:!: Als je het verkeerd hebt gedaan zullen er fouten zichtbaar worden of de website kan niet weergegeven worden.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Joomla!”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten