Wat zijn de verschillen tussen Add, Junk, Ransom, Rogue, Scare, Spyware?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 780
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Wat zijn de verschillen tussen Add, Junk, Ransom, Rogue, Scare, Spyware?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord:
    Wat is het, wat doet het en is het gevaarlijk?
    Indien van toepassing:
  2. Merk en versie/distro besturing systeem.
    Antwoord:
    n.v.t
  3. Beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord:
    Ik had gratis software geïnstalleerd en ineens had ik allerlei iconen van programma's op mijn bureaublad die ik eerst niet had, als ik op 1 klik dan begint pas de installatie van het programma waar ik niet om had gevraagd en dat ook slechts tijdelijk gratis is, in mijn geval 30 dagen.
  4. Beschrijving huidige situatie of/welke wijzigingen recentelijk zijn aangebracht.
    Antwoord:
Hieronder ruimte voor extra toelichting:
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Wat zijn de verschillen tussen Add, Junk, Ransom, Rogue, Scare, Spyware?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Dat betekent in jouw geval dat je de installatie van het programma niet handmatig hebt uitgevoerd, maar voor een automatische installatie hebt gekozen.
Om toch nog geld te verdienen aan gratis pakketten voegen de makers vaker zogenaamde 'addware' toe, als je dan kiest voor een automatische installatie, zal deze addware bijvoorbeeld op je bureaublad iconen van programma's plaatsen.
Als je dan op zo'n icoon klikt, zal de installatie van zo'n programma pas beginnen.
Soms gaat het dan om zogenaamde shareware, die je een korte periode gratis mag gebruiken.

Maar er is ook junkware, dat is software waar je eigenlijk niets aan hebt.

Ransomware is software die je computer (besturing systeem en/of bestanden) gijzelt in ruil voor geld.

Rogueware is software die echt lijkt, zoals beveiligingssoftware die in feite nep is.
Scareware is vaak schadelijke software die computergebruikers verleidt tot het bezoeken van websites die zijn geïnfecteerd met malware.

Scareware staat ook bekend als deception software, rogue scanner software en fraudware en verschijnt mogelijk in de vorm van pop-ups.

Spyware is de naam voor computerprogramma's (of delen daarvan) die informatie vergaren over een computergebruiker en deze doorsturen naar een externe partij. Het doel van spyware is meestal om geld te verdienen. De term komt van het Engelse woord spy, dat spion betekent, en het achtervoegsel ware, dat aangeeft dat het om software gaat.
De opkomst van spyware is mede het gevolg van het illegaal kopiëren van software.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Malware”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten