Hoe maak ik een aangepaste '404' pagina?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 539
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe maak ik een aangepaste '404' pagina?

Ongelezen bericht door mario64 »

Gebruik alleen de volgorde uit de voorbeeld lijst in de spoiler, een vraag/antwoord per regel.
► Laat Spoiler zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Waar je vraag over gaat.
    Antwoord:
    Ik wil graag dat mensen die mijn site bezoeken en aangepaste pagina '404, pagina niet gevonden' melding krijgen als ze een pagina proberen weer te geven die er niet is of verkeerd getypt en daarna op de homepagina kunnen worden teruggestuurd.
    Indien van toepassing:
  2. Versie.
    Antwoord:
    J3.10.8
  3. Beschrijving wanneer problemen zich voordoen.
    Antwoord:
    Ik heb voor fout getypte of niet bestaande pagina's geen aangepaste '404' pagina waar mensen teruggestuurd worden naar mijn 'home pagina'.
  4. Beschrijving huidige situatie en/of welke wijziging recentelijk is aangebracht.
    Antwoord:
Hieronder ruimte voor extra toelichting:
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1766
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een aangepaste '404' pagina?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Hieronder de stappen om een eigen 404 pagina te maken, van toepassing op J3 en J4.

Stap 1:
Maak een menu item met de naam '404 foutmelding' en sla het menu-item op.

Stap 2:
In 'selecteer menu-item type', kies 'individueel artikel'.
Eronder staat welk artikel je kunt kiezen, omdat we er nog geen hebben, klik je rechts in de balk op 'artikel maken'.
Geef het artikel dezelfde naam als het menu-item dat je zonet gemaakt hebt, typ wat tekst in het tekstvak maar klik niet op 'opslaan en sluiten', sla het alleen op.

Stap 3:
In 'Link' staat bijvoorbeeld de tekst 'index.php?option=com_content&view=article&id=3' noteer het artikel ID, hier bijvoorbeeld 3.
Daarna kan je op de button 'opslaan en sluiten' klikken.

Stap 4:
Ga naar het 404 menu-item voor het ID, bijvoorbeeld 113.

Stap 5:
Klik in de linker kolom op 'system' en vervolgens in 'templates' naar 'site templates'

Stap 6:
Klik op de ingestelde template, in het venster dat opent zie je in de linker kolom 'error.php' staan, klik daarop.
Nu heb je eerst nog een stukje code nodig dat ingevoegd moet worden, deze code kan je 'hier' vinden op de site web-eau.net onder het kopje 'blog', 'english content', 'how to add custom 404 page in Joomla'

Stap 7:
Onder het kopje 'edit the template' kan je rechts in het tekstvak de onderstaande code plakken die na 'defined('_JEXEC') or die;' geplaatst moet worden.
'if (($this->error->getCode()) == '404') {
header('Location: ' . Jroute::_("index.php?option=com_content&view=article&id=XXItemid=YY", false));
exit;
}'

Stap 8:
In de code die je plakt moet je waar 'article&id=XX' staat, het artikel ID invoegen, in dit geval '3'.
En waar 'Itemid=YY' staat komt het menu-item ID, in dit geval '113'.

Stap 9:
Daarna kan je het gedrag testen bij een verkeerd getypte of niet bestaande pagina.

:idea:
Klik 'hier' voor het oorspronkelijk artikel.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Joomla!”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten