Hoe zet ik .avi en andere formaten om naar mp4 formaat?

Hier komen alle computer gerelateerde vragen die niet in een andere categorie passen.
Forumregels
In dit forum mag jij jezelf voorstellen, of als je in de andere fora geen antwoord kunt vinden op jouw vraag, die vraag in dit forum stellen.
clara
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 jun 2014, 18:28
Zodiac:

Hoe zet ik .avi en andere formaten om naar mp4 formaat?

Ongelezen bericht door clara »

Ik wil graag .avi video bestanden converteren naar MP4 formaat, het formaat van de video's is nu vaak meer dan een GB groot terwijl de speelduur slechts enkele minuten is.
Welk programma kan ik daar het best voor gebruiken?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe zet ik .avi en andere formaten om naar mp4 formaat?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Er zijn verschillende software pakketten die hiervoor beschikbaar zijn, maar ik gebruik het (gratis) programma Handbrake.
Handbrake is een gratis programma om video bestanden van verschillende formaten om te zetten naar het mp4 formaat.

:idea:
Het is raadzaam om GEEN andere programma's tegelijkertijd met Handbrake te gebruiken.
Handbrake doet namelijk processor en geheugen intensief werk.

In de tab "picture", stel anamorphic in op none en zet het vinkje in de checkbox "keep aspect ratio", zodat er niets van de video verloren gaat.
In de tab "video" kan je de kwaliteit veranderen of verbeteren door de instelling te veranderen van "constante kwaliteit" naar 23, of de data doorstroom snelheid op 2500Kbps.
Stel framerate in op constante snelheid, daarmee verbeter je de weergave.
Het stotteren van de video weergave is een heel stuk kleiner, zodat je een vloeiende weergave krijgt.
Plaats ook het vinkje in de checkbox "Web Optimized", vanwege de compressie onder andere om de video geschikt te maken voor weergave over het internet.
In de tab "audio" kan je de "bitrate" instellen op 128, ook dit is van invloed op de grootte van het video bestand.
Wanneer je meerdere video's wilt converteren, kan je klikken op "add to queue" zodat al je video's in een wachtrij komen staan.
Je kunt al deze instellingen vastleggen in een nieuw van te voren ingestelde voorkeur.
Dit kan je bereiken door in de rechterkolom, in "presets" linksonder op "add" te klikken en typ een naam voor de te gebruiken instellingen.
Klik vervolgens op "options" en daarna op "set default" om de gekozen instellingen te kiezen die gebruikt zullen worden.
Als je klaar bent met het selecteren en instellen van locatie en de instellingen voor "output settings", kan je op de start knop drukken om de conversie uit te voeren.
Het proces kan enige tijd in beslag nemen, dat is afhankelijk van de bestandsgrootte en de hardware van je computer, waaronder processor en geheugen.
Je zult dus geduld moeten hebben totdat het proces is voltooid.
:idea:
Programma downloadlocatie kan je 'hier' vinden.
Er is ook een Engelstalig instructiefilmpje, dat kan je "hier" vinden.
Een Nederlandstalige handleiding kan je 'hier' vinden.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe zet ik .avi en andere formaten om naar mp4 formaat?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Intussen is de interface van Handbrake op de schop gegaan, deze ziet er tegenwoordig wel anders uit.
De eerdere handleiding vervalt hiermee, m.u.v de waarden in de instellingen.
Hoewel de meeste instellingen van toepassing blijven, zijn sommige instellingen zijn niet meer van toepassing.
Dus als je bepaalde instellingen die genoemd werden ineens niet meer kunt instellen dan is dat niet erg.
Handig is om vooraf een 'output' map te maken waarin al je in Handbrake geconverteerde bestanden worden geplaatst.
Door op de werkbalk van het programma op 'tools' te klikken en vervolgens op 'preferences', kom je in de programma instellingen terecht waar je bijvoorbeeld de geconverterteerde bestanden wilt opslaan. Zo kan je onder de tab 'output' alvast de locatie instellen naar de map waarin je bestanden moeten worden opgeslagen. Onderaan kan je ook instellen wat de standaard codec moet zijn voor alle geconverteerde bestanden, kies in dit geval MP4.

Ook is het handig om de gewijzigde instellingen op te slaan, zodat je deze niet telkens opnieuw hoeft in te stellen.
Dit profiel kan je opslaan door onderin de rechter kolom op 'add' te klikken, een naam en beschrijving in te vullen, waarna je de verschillende instellingen zoals audio codec bitrate naar 128.
Wanneer je alle instellingen naar je voorkeur hebt ingesteld, kan je rechts onderin nogmaals op 'add' klikken waarna de instellingen worden bewaard in de gedefinieerde tab, standaard heet de tab 'custom'.
Als je wilt dat het programma met die instellingen moet opstarten die je net ingesteld hebt, dan kan je je keuze eenaal aanklikken zodat de selectie blauw kleurt en dan in de rechter kolom op de button 'options' klikken en in het menu op 'set default' klikken.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast