Hoe stel ik de chat op Synology NAS in en client desk/laptops (Win desktop)?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 539
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Hoe stel ik de chat op Synology NAS in en client desk/laptops (Win desktop)?

Ongelezen bericht door mario64 »

Vragenformulier:
► Laat Spoiler zien
Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Ik wil Synology chat gebruiken.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Waar/welke app downloaden en hoe de app instellen voor installatie op Windows?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien van toepassing:
  1. Soort software.
    Antwoord:
    Chat (messenger)
  2. Merk, soort/type en versie.
    Antwoord:
    Synology NAS DS218+
  3. Huidige situatie en/of aangebrachte wijziging(en).
    Antwoord:
    Chat module geinstalleerd op NAS, maar gebruikers, de clients desk/laptops moeten ook ingesteld worden.
Hieronder ruimte voor extra toelichting:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1766
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe stel ik de chat op Synology NAS in en client desk/laptops (Win desktop)?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Om het geheel ook buiten het netwerk werkend te krijgen heb ik onderstaande stappen gedaan:

NAS:
Chat server:
Na de 'chat server' installatie op de NAS heb ik de volgende configuratie stappen gedaan:
Gebruikers aangemaakt die de chat zullen gebruiken.
Groep aangemaakt (met toegangsrechten) waarin de gebruikers van chat beheerd worden.

VPN:
OpenVPN instellen en configureren.
Gebruikers (toegang)rechten instellen en toepassen.
Configuratie bestand downloaden en aanpassen door met editor (kladblok/notepad++) publiek IP-adres in te stellen/wijzigen.
:idea: Het configuratie bestand wordt geïmporteerd na download en installatie OpenVPN cliënt op de pc.

Toepassingen portaal:
In het toepassingen portaal van de NAS heb ik 'chat' geconfigureerd met aangepast poortnummer.

Firewall:
In de firewall van de NAS heb ik 'chat' ook geselecteerd voor toestemming.

Modem/router:
In de modem/router firewall regel toegevoegd voor chatverkeer met 'https' en poortnummer.

Cliënt instructies:
Download 'OpenVPN' client.
Download configuratiebestand (Full/Split) op de cliënt pc voor import in OpenVPN.
Stel tijdens configuratie het publiek IP-adres in waarmee verbinding gemaakt wordt met de NAS.

:idea: Test of die verbinding tot stand gebracht kan worden met bijhorende login gegevens (naam met wachtwoord).

Download 'Synology chat' cliënt.
Op de client pc moet je ook een 'Synology chat' cliënt installeren.
Gebruik QuickConnectID NAS of het lokale IP-adres met poortnummer (of DNS naam https://mijnnas.local:20001) van de chatservice.

:!: Opstart volgorde is altijd eerst OpenVPN en daarna pas chat cliënt.
:idea: Bij verkeerde opstartvolgorde zal de chatservice niet beschikbaar komen met (mogelijk) foutmeldingen.

Start dan tot slot de chat cliënt op en voer de loginnaam met wachtwoord gegevens in.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten