Kan je in Chrome cache instellen?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
clara
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 jun 2014, 18:28
Zodiac:

Kan je in Chrome cache instellen?

Ongelezen bericht door clara »

Het is me opgevallen dat Chrome een flink grote cache gebruikt, deze zou ik graag wat verkleinen.
Waar dient de cache eigenlijk voor?
Waar kan ik de cache instellen?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Kan je in Chrome cache instellen?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Cache, is de ruimte op de schijf dat door een browser gebruikt wordt voor snelle toegang tot de meest populaire bestanden.
Opslag van uitgewisselde data is sneller dan met andere types geheugen (USB) of bronnen op afstand zoals een webserver.
Bijvoorbeeld, cache opgeslagen afbeeldingen van een website die je net hebt bezocht.
Als je de site opnieuw bezoekt, zullen de afbeeldingen niet opnieuw geladen worden, maar opgehaald vanuit het cache.
Het laden kost geen data verkeer.
Gebruikers van browsers zoals Internet Explorer, Firefox of Opera kunnen de instellingen aanpassen door een maximum aan de cache in te stellen.
Maar met Google Chrome is het een beetje anders, het heeft een dynamische cache.
De cache kan groter worden indien noodzakelijk, het heeft ook z'n voordelen.
Bijvoorbeeld, het is erg gemakkelijk als je beperkt data verkeer hebt, of een trage verbinding.
Cache kan dan tijdelijk meer data opslaan.
Maar als je pc of mobiel apparaat slechts beperkte ruimte heeft op de schijf kan een grote cache een probleem worden, omdat het een hoop ruimte op de schijf in beslag neemt.
Daarom is het de beste optie om een limiet in te stellen voor de cache in Google Chrome, bijvoorbeeld 50MB (51200 bytes).

Zoals ik al aangaf, zijn er geen instellingen in Chrome om de grootte van de cache te wijzigen.
Maar het is een truc om de cache te beperken: Ga naar de eigenschappen van de snelkoppeling Google Chrome.
In het tabblad "Shortcut" staat de tekst "Object".
Het bevat ongeveer de volgende regel: "C: \ Program Files (x86) \ Google \ Chrome \ Application \ chrome.exe".
Aan het einde van de parameter kan je de tekst -disk-cache-size = 1073741824 toevoegen.
De cache waarde 1073741824 - is in bytes.
In mijn voorbeeld is het precies 1 Gigabyte.
Het moet er dan zo uitzien: "C: \ Program Files (x86) \ Google \ Chrome \ Application \ chrome.exe" -disk-cache-size = 1073741824.
Je kunt ook een map cache opgeven met behulp van de -disk-Cache-dir = "с: \ сhromeсache" parameter. Voorbeeld: "C: \ Program Files (x86) \ Google \ Chrome \ Application \ chrome.exe" -disk-cache-dir = "с: \ сhromeсache" -disk-cache-size = 1073741824
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Chrome(Google)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten