Waar kan ik gratis programma's vinden en downloaden?

Hier komen alle computer gerelateerde vragen die niet in een andere categorie passen.
Forumregels
In dit forum mag jij jezelf voorstellen, of als je in de andere fora geen antwoord kunt vinden op jouw vraag, die vraag in dit forum stellen.
hutsefluts
Berichten: 784
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Waar kan ik gratis programma's vinden en downloaden?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Zijn er verzamelsites voor gratis programma's.
Men waarschuwt vaker voor gratis programma's, omdat daar nogal eens zooi bij zit.
Hoe kan ik voorkomen dat er zooi op mijn computer geïnstalleerd wordt?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Waar kan ik gratis programma's vinden en downloaden?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Gratis software kan je o.a op onderstaande links vinden:

Klik 'hier' om nu naar Filehippo te gaan.

Klik 'hier' om nu naar Tucows te gaan.

Klik 'hier' om nu naar Gratissoftwaresite te gaan.

Klik 'hier' om nu naar Gratissoftware te gaan.



:!: Let op bij het installeren van gratis software!
Er is een nieuwe trend 'supply-chain-attacks', waarbij malware is toegevoegd aan programma's die je vertrouwt.
Klik 'hier' voor meer info over supply-chain-attacks.
Een Automatische installatie heeft dan nogal vervelende gevolgen, omdat de malware in een automatische installatie mee geïnstalleerd wordt.

:idea: Enkele tips:
Voer bij gratis software altijd een handmatige installatie uit.

:arrow: Bij een automatische installatie zie je meestal niet wat er (ongevraagd of ongewild) allemaal geïnstalleerd zal worden.
Ongevraagd/ongewild geïnstalleerde software heet dan vaak addware, malware en ransomware.

:arrow: Bij een handmatige installatie kan je uitschakelen wat je niet wilt installeren, simpelweg door de vinkjes uit de checkbox weg te halen.
Maar vaak worden ongewenste programma's toch op je computer geïnstalleerd, maar in de vorm van snelkoppelingen, die installatie wordt uitgevoerd als je er op klikt.

Addware vertoont vervelend gedrag in de vorm van allerlei pop-ups om je aandacht te trekken naar een product.
Maar afhankelijk van de instellingen kunnen meerdere wijzigingen zijn doorgevoerd, zoals je startpagina ongevraagd aanpassen met ongewilde doorverwijzingen.
Ransomware gaat vaak nog verder, het kan o.a je computer gijzelen.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast