Hoe stel je draadloze apparaten in op je eigen netwerk?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 781
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Hoe stel je draadloze apparaten in op je eigen netwerk?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Vorige week kreeg ik een nieuwe router, omdat ik van provider ben overgestapt.
Enkele weken geleden moest ik ook een andere printer kopen, deze is draadloos.
Kan iemand mij de stappen uitleggen die ik moet doen zodat ik straks kan internetten, maar ook de draadloze printer kan gebruiken vanaf mijn laptop?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe stel je draadloze apparaten in op je eigen netwerk?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

De meeste routers van tegenwoordig hebben DHCP service aanstaan.
De meeste computers hebben een netwerk kaart met een zogenaamd dynamisch IP-adres, dit betekent dat die aangesloten computers dan een adres van een router toegewezen krijgen.
Heb je de router door een monteur laten aansluiten, of was het een zogenaamd "doe het zelf" pakket?
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
hutsefluts
Berichten: 781
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Re: Hoe stel je draadloze apparaten in op je eigen netwerk?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Die router was door een monteur aangesloten, hij heeft ook de printer voor mij ingesteld en getest.
Maar na een aantal dagen was de router defect.
De provider kon ook vanaf afstand deze router niet meer benaderen.
Daarna heb ik een nieuwe router toegestuurd gekregen en die heb ik nu aangesloten.
Ik kan nu wel naar het internet, maar de printer kan ik niet meer bereiken.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe stel je draadloze apparaten in op je eigen netwerk?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

In een eerder email heb ik je al uitgelegd dat de meeste routers DHCP service ingeschakeld hebben staan.
En omdat de meeste computers een netwerk kaart aan boord hebben met een dynamische adres instelling, kan je computer verbinden met de router zodat je nu kunt internetten.
Elke router heeft een draadloos accesspoint met een een SSID, vaak is de SSID de naam van de router.
Voor het draadloze netwerk heeft elke router tegenwoordig een vooraf ingesteld wachtwoord sleutel, vaak staat dit op de onderkant van de router of op de verpakking of in de handleiding van die router.
Mensen veranderen vaker de naam van de SSID in een andere willekeurige naam.
Het kan dus goed zo zijn dat met de nieuwe router ook de SSID is veranderd.
Je schreef dat je meteen kon internetten toen je de router had ingeschakeld, iemand heeft dan die gegevens van de service provider voor jou ingesteld verwacht ik.
Had je de laptop bedraad of draadloos aangesloten op de router?
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
hutsefluts
Berichten: 781
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Re: Hoe stel je draadloze apparaten in op je eigen netwerk?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Mijn computer is met een bijgeleverde netwerk kabel aangesloten op de router en de toegang tot het internet heeft mijn buurman voor mij ingesteld.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1757
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe stel je draadloze apparaten in op je eigen netwerk?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Duidelijk.
Het is goed dat je de laptop met een kabel hebt aangesloten, omdat je vaak niet alle instellingen draadloos kunt wijzigen.
Meestal staan er op de onderkant van de router, op de verpakking of in de handleiding meer gegevens over je router.
Om de instellingen te kunnen bekijken of wijzigen, heb je het adres nodig waar je de router kan vinden op het lokale netwerk en ook de login gegevens moeten hebben om te kunnen inloggen op de router.
In Windows kan je hiervoor ook in Windows beginnen in "zoeken in Windows" het commando "cmd" intypen, waarna er een zwarte Dosbox verschijnt.
Typ in de Dosbox dan het commando "ipconfig /all" en druk vervolgens op de enter toets.
Je kunt nu in de Dosbox een reeks gegevens vinden, waaronder de "default gateway" met een adres er achter.
Vaak is de "default gateway" het adres van de router en begint met bijvoorbeeld "192.168."
Dit adres kan je in Internet Explorer of gelijk welke andere internet zoekmachine intypen.
Daarna verschijnt er een inlog scherm, hier heb je de login naam nodig met een wachtwoord, de naam is vaak "admin".
Loginnaam en het wachtwoord staat ook vaak op de router, of op de verpakking of in de handleiding.
Eenmaal ingelogd kan je de instellingen van je router en (draadloos) netwerk bekijken en/of wijzigen.

Tip 1:
Voor je eigen veiligheid is het verstandig om de (standaard) wachtwoorden van de "admin" account, maar ook van het draadloos netwerk, te wijzigen in willekeurige tekens en deze wijzigingen op een USB stick op te slaan.
Tip 2:
Gebruik als wachtwoord nooit namen, maar altijd willekeurige cijfers en letters (hoofd en kleine letters) door elkaar en afgewisseld met bijzondere tekens zoals !, $, %,@, enz. maar zonder spaties!
Tip 3:
Gebruik altijd de hoogste beveiligingsmethode voor je draadloze netwerk, zoals WPA2 met AES of CCMP
Tip 4:
Het netwerk is zo snel als het langzaamste onderdeel.
Dus als je laptop, de router en de printer de protocollen b/g/n ondersteunen, gebruik dan bij voorkeur het "N" protocol rond 5Ghz.
Met dit "N" protocol op 5Ghz heb je namelijk veel minder last van overlap (waarbij je de verbinding kan kwijtraken met de router of printer).
Maar wanneer 1 van de apparaten het "N" protocol niet ondersteunt of de 5Ghz frequentie, dan kan je op alle apparaten alléén het b/g protocol gebruiken.
Tip 5:
Schakel in veiligheid van het draadloos netwerk "WDS" uit.

Voor al je draadloze apparaten in het netwerk zijn 3 zaken zeer belangrijk:

1:SSID
2: Draadloos wachtwoord ook psk (pre shared key)
3: b/g/n protocol

Voor het instellen van de printer:
Vergeet niet om eerst de printer via USB aan je laptop te verbinden en de software voor deze printer op je laptop te installeren.
Stel daarna de toegang tot het draadloos netwerk in (SSID en wachtwoord draadloos netwerk).
De draadloze instellingen (SSID en wachtwoord draadloos netwerk) die voor je printer gelden, zullen voor je laptop gelden.
Druk tot slot een testpagina af om te testen of de printer de opdracht van de laptop kan ontvangen en uitvoeren.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast