Wat is malware en hoe herken ik het?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 786
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Wat is malware en hoe herken ik het?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Wat is malware?
Is het gevaarlijk?
Hoe herken ik het?
Hoe bescherm ik me daar tegen?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1762
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Wat is malware en hoe herken ik het?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het woord malware is een samensmelting van 2 woorden, malicious en software.
Doel van malware is het verstoren van computer systemen, zich op illegale toegang verschaffen tot systemen of netwerken en het stelen van gevoelige gegevens zoals wachtwoorden en login namen, etc.
Malware is er in vele vormen, waarbij sommigen "alleen vervelend", terwijl andere echt gevaarlijk zijn.
Malware veronderstelt kwade opzet, adware is vaak vervelend, maar beide horen onder de categorie badware.

Adware kom je erg vaak tegen bij de zogenaamde gratis software.
Het veronderstelt dat de gebruiker een automatische installatie uitvoert, waarbij veelal ongewenste programma's of delen ervan, worden geïnstalleerd.

Voer om die reden dan ook steeds een handmatige installatie uit en geen automatische installatie.
Hiermee kan je aan en uitvinken wat er tijdens de installatie op je computer wordt geïnstalleerd.
Op die manier kan je zelf zo veel mogelijk onaangename verrassingen voorkomen.


Na de installatie verschijnen er dan ineens allerlei pop-ups, snelkoppelingen op je bureaublad, of zie je op internet browsers ineens allerlei knoppen en links naar verschillende websites waarmee men je wil verleiden om programma's (tijdelijk) te proberen en na bepaalde tijd te kopen.
Vaak wordt je startpagina ook ongevraagd gewijzigd.
Veel van dit soort besmettingen zijn goed te bestrijden met het programma MalwareBytes.

Voorbeelden van gevaarlijke malware zijn:
trojaans paard, keylogger, spyware, computervirus, bootsectorvirus, rootkit, ransomware, dialer, etc.

In een aantal gevallen van dit soort besmettingen heb je professionele hulp nodig bij het verwijderen en herstellen van je computer.
Meer informatie kan je "hier" vinden.
Ondeskundige aanpak kan/zal leiden tot een onbruikbare computer of erger.

Het is daarom ook erg belangrijk om regelmatig een backup te maken van je computer.

MalwareBytes is een programma dat malware bestrijdt, eigenlijk hoort het dan ook als ondersteuning naast een antivirus programma voor betere bescherming.
Voor optimaal effect is regelmatige update wel een vereiste.

Klik "hier" voor meer uitleg.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Malware”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast