Lege Cmos batterij oorzaak raar gedrag laptop

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 784
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Lege Cmos batterij oorzaak raar gedrag laptop

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Onlangs heb ik een update gedaan van het Bios op de laptop, maar sindsdien gebeuren er rare dingen zoals de laptop die niet afsluit zoals het hoort.
Ingestelde instellingen op de laptop blijven ook niet bewaard.
Nu heb ik me laten vertellen dat dit veroorzaakt kan worden door een lege Cmos batterij.
Een Cmos batterij van een laptop ziet er iets anders uit dan die van bijvoorbeeld een desktop computer.
Er zitten 2 draden aan en er zit iets van een krimphoes omheen.
De batterij is een knoopcel CR2032 die ik voor onder een euro kan kopen, meeste winkels hebben dat wel op voorraad.
Maar de Cmos batterij voor de laptop (met draadjes en stekker) moet besteld worden, en is duurder en dat duurt ook nog enkele dagen.
Ik heb gelezen dat het vrij eenvoudig is om dat zelf te maken en dat scheelt tijd en geld, maar dat kan gevaarlijk zijn?!
Hoe zit dat?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Lege Cmos batterij oorzaak raar gedrag laptop

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Het is inderdaad zeer wel mogelijk dat een lege Cmos batterij kan zorgen voor 'vreemd gedrag' van een computer.
Een goed herkenbaar voorbeeld zou o.a de datum/tijd kunnen zijn die steeds terug gezet wordt naar fabrieksinstellingen.
Je zou dan de batterij moeten vervangen en het Bios opnieuw kunnen updaten/upgraden en dan kijken of het 'vreemd gedrag' is verdwenen.
De Cmos batterij voor een laptop ziet er inderdaad iets anders uit, zoals je beschrijft met 2 draadjes en een stekkertje op het eind.
Het is mogelijk om zelf dergelijke batterijtjes te maken, maar wees er zeer voorzichtig mee.
Solderen kan erg gevaarlijk zijn, vanwege explosie gevaar, dus dat kan je beter niet doen.
In plaats ervan kan je beter koper plakband of aluminium geleidende plakband gebruiken.
Voor isolatie kan je isolerende tape om de knoopcel met de geplakte draadjes plakken.
Tot slot moet er inderdaad een krimpkous omheen, die je verwarmt zodat de krimpkous strak om de knoopcel komt te zitten.

Klik 'hier' voor meer informatie over knoopcel CR2032
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten