Hoe maak ik de computer veiliger?

Forumregels
Gebruik sleutelwoorden in "zoeken" om onderwerpen/topics met dat sleutelwoord te vinden.
Indien bepaalde sleutelwoorden vaak voor komen, plaats dan een '*' (asterisk) voor en/of achter deze sleutelwoorden.
Anders zal de melding verschijnen dat het sleutelwoord te vaak voor komt.
hutsefluts
Berichten: 780
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Hoe maak ik de computer veiliger?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Hoe maak ik mijn computer zo veilig dat ik er toch nog mee kan werken?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe maak ik de computer veiliger?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Er zijn allerlei manieren om je computer veiliger te maken, maar niets is waterdicht.
Te beginnen met alle beveiligingsupdates voor het besturing systeem en een geactiveerd (en dagelijks bijgewerkt) anti-virus programma, malware bestrijding en een sterk wachtwoord.
In bijna ieder internet pakket zit tegenwoordig voor weinig geld een goed anti virus programma.
En ik kan het niet vaak genoeg zeggen, bewaar al je login gegevens op USB media, zodat je alleen maar hoeft te kopiëren en plakken (i.p.v alles uittypen).
Klik 'hier' voor meer informatie over kwetsbaarheden in een computer.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe maak ik de computer veiliger?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Elke (Windows) computer wordt geleverd met een standaard (beheerder) account, met veel rechten waarmee je ook behoorlijk wat schade kunt aanrichten.
Om die reden beveel ik aan om die account van een wachtwoord te voorzien, nadat je het systeem eerst hebt voorzien van alle (nieuwste) noodzakelijke updates en alle programma's die je wilt gaan gebruiken, omdat je anders elke keer opnieuw eerst moet inloggen.
Maak daarna op je computer een tweede account aan met beperkte rechten evt. zonder wachtwoord om daar voortaan in te werken.
Nadat je die account hebt aangemaakt, meldt de beheer account af en schakel dan over naar die nieuwe account om deze voor gebruik gereed te laten maken.
Mocht je handelingen willen verrichten die beheerder rechten vereisen, zoals het installeren van een programma, dan verschijnt er tijdens het installeren een venster waarin je de gebruikersnaam en wachtwoord moet invoeren om verder te kunnen.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1756
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe maak ik de computer veiliger?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Wanneer je net een nieuwe (Windows) computer hebt aangeschaft, zul je geconfronteerd worden met de nieuwe aanpak van Microsoft.
Bij de oudere versies van Windows 10 kon je nog beginnen met een lokale gebruiker aan te maken met admin rechten, bij de nieuwere versies lukt dat niet meer.
De machine kan je pas gebruiken, nadat je ingelogd hebt met een Microsoft account, hier kan je niet meer omheen bij het eerste instellen van je nieuwe machine.
Achterliggende reden is het gebruik van OneDrive in wat men de Cloud noemt.
Voor de thuisgebruikers zal dit niet zo handig zijn, maar je kunt die Microsoft account uitschakelen en de account wijzigen van je Microsoft account naar een lokale account.
OneDrive blijft dan nog wel actief met jouw Microsoft account ingelogd in die hernoemde account.
Dit kan je stoppen door je 'home folder' te hernoemen naar de naam van de gewijzigde gebruikers account en dit ook in het register aan te passen.
Hiervoor moet je dan wel zijn ingelogd in een account met admin rechten, bijvoorbeeld vanuit de standaard (verborgen) admin account.
Deze kan je met een eenvoudig commando zichtbaar maken, klik 'hier' om te lezen hoe dat werkt.
Maar dit heeft wel ingrijpende gevolgen voor die allereerste account, want nadat je in het register de 'home folder' naam hebt hernoemd, zul je elke keer een foutmelding blijven krijgen waarin je eraan herinnerd wordt dat OneDrive de locatie niet meer kan vinden van je 'home folder'.
Er zijn nog meer ongemakken zoals dat dan ook de iconen ineens zijn verdwenen, je bent deels onthand.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten