Hoe los ik toegangs/verbindingsproblemen tot mijn draadloos netwerk op?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hutsefluts
Berichten: 784
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26

Hoe los ik toegangs/verbindingsproblemen tot mijn draadloos netwerk op?

Ongelezen bericht door hutsefluts »

Wanneer ik verbonden ben met mijn (draadloos) netwerk verlies ik heel vaak de verbinding.
Wat is hiervan de oorzaak en hoe los ik dit probleem op?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1759
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Hoe los ik toegangs/verbindingsproblemen tot mijn draadloos netwerk op?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Er kunnen tal van oorzaken zijn voor het verliezen van de verbinding met een draadloos netwerk.
De meest voorkomende problemen hebben te maken met overlap
Andere veel voorkomende problemen zijn bandbreedte gecombineerd met overlap.
Om dit te onderzoeken kan je gebruik maken van een zogenaamde 'Wifi Analyzer' die je op een android (smartphone) kan installeren.
Klik 'hier' om de 'Wifi Analyzer' voor android te downloaden.

Probleem met overlap:
Dit probleem doet zich voor als er naast het kanaal waarop jouw AP (Access Point) ontvangt/uitzendt te dicht naast meerdere andere kanalen van andere netwerken zit.
Klik 'hier' om te lezen wat je hiertegen kan doen.
Veel laptops en smartphones hebben een utility, of programma waarmee je zichtbaar kan maken welke netwerken er in je omgeving zijn.
Op je (draadloze) router kan je ook zichtbaar maken welke netwerken in je directe omgeving beschikbaar zijn en op welk kanaal zij uitzenden.
Belangrijk is te weten dat je het overlap probleem op 2 manieren kan oplossen.

Manier 1:
Als je een AP (Access Point) hebt dat alleen A/B/G protocol ondersteunt (maar niet het N protocol op 5Ghz) dan zit je op 2.4Ghz.
Dan wordt belangrijk dat je de 1-6-11 regel toepast voor het instellen van het juiste kanaal met zo min mogelijk storing.
Dit heeft te maken met overlap, deze is het kleinst als er minimaal 5 kanalen verschil zit tussen jouw AP en dat van iemand in de buurt dat voor overlap zorgt en stoort.

Manier 2:
De makkelijkste manier is om je draadloze netwerk naar 5Ghz over te zetten, omdat je daar nauwelijks tot geen last hebt van overlap.
Hiervoor heb je hardware (router) nodig dat het N protocol op 5Ghz ondersteunt.

Probleem met bandbreedte:
Dit probleem treedt vaak op als een systeem met meer bandbreedte capaciteit op het zelfde netwerk segment zit als jouw computer systeem.
Je wordt dan van het netwerk afgedrukt.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Modem/Router”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten