Ik stap met klonen over van mechanische schijf naar SSD, waar moet ik op letten?

Forumregels
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vul het vragenformulier in volgens onderstaand voorbeeld.

Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Hier komt waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Beschrijf het probleem beknopt, vermeld daarbij ook foutmeldingen en/of stopcodes.

Indien van toepassing.
Vul de onderdelen in op de manier zoals getoond in het voorbeeld.
Typ 'n.v.t' waar een onderdeel niet van toepassing is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mario64
Berichten: 537
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:10

Ik stap met klonen over van mechanische schijf naar SSD, waar moet ik op letten?

Ongelezen bericht door mario64 »

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie onderstaand voorbeeld. Het onderwerp mag maximaal 114 tekens bevatten.

Typ per regel alleen achter de voorgedrukte tekst.
  1. Typ waar je vraag over gaat => Waar moet ik op letten als ik overstap van mechanische Sata schijf naar SSD m.b.t snelheid winst?
  2. Indien van toepassing, besturing systeem, Android/Ios/Windows editie/versie, updates, e.d => Windows 10
  3. Indien van toepassing, korte beschrijving (sinds) wanneer het probleem zich voordoet => Vanwege trage pc overstap van mechanisch naar SSD schijf.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht.Ik heb begrepen dat e.e.a gaat veranderen als ik overstap van een mechanische Sata schijf naar SSD. Zo zou ik 'superfetch' en 'prefetch' moeten uitschakelen, omdat dit op SSD kan vertragen, maar dat veranderen heb ik nog nooit gedaan.

Waar moet ik nog meer op letten?
Kan iemand mij daarmee helpen?
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1761
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Ik stap met klonen over van mechanische schijf naar SSD, waar moet ik op letten?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

Bij het overstappen (d.m.v klonen) van een mechanische Sata schijf naar SSD op Sata begint het verschil al bij de hardware, de verloop-bracket en bekabeling.
Er zijn verloop-brackets die dat verschil in grootte compenseren.
Een SSD schijf wordt aangesloten met een kabel waar de data veel sneller door heen gaat, een zogenaamde Sata 3 kabel, deze ziet er iets anders uit dan de gewone Sata kabel en heeft vaak ook een andere kleur en staat het type Sata3 erop vermeld.
Een sata-3-kabeltje lijkt als twee druppels water op een sata-2-kabel.
Er zijn echter verschillen. De interne afscherming is beter, én de aders zijn van elkaar gescheiden.
Dat is zichtbaar door een soort ‘gootje’ in het midden van de kabel.
Gebruik bij voorkeur deze nieuwere kabel om problemen te voorkomen.
Er kunnen soms haperingen voorkomen als je een oude kabel gebruikt met een nieuwe ssd.
Maar Sata 3 is compatible met Sata 2.
Het grootste verschil is de data transfer snelheid en voor optimaal resultaat heb je een Sata3 connector (met een andere kleur) op het moederbord.

Bij een SSD schijf krijg je niet altijd 'cloning software' mee geleverd, noodzakelijk voor het klonen van je mechanische schijf naar de SSD.
Vraag in de winkel hoe je aan clone software komt, omdat je zonder deze software tegen een berg ellende aan kan lopen!
Bij Samsung ssd's kan je deze software op het internet downloaden.

Na het klonen van de schijf moet je 'defragmenteren' uitschakelen.
Schakel in de services van Windows 'superfetch' uit.
Schakel 'prefetch' uit in het register, door in DWord van 'enableprefetcher' de waarde '0' in te voeren.

Zoek naar de volgende gegevens:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager \ Memory Management \ PrefetchParameters.

Je vindt daar in geval van Windows 8 twee items: prefetch en superfetch.
Als je dubbelklikt op een item, kunt je de DWORD-waarde aanpassen.
Zet deze op 0 om het uit te schakelen.

Daarna zul je op het moederbord (mogelijk) ook de hardware (pre)fetch uit moeten schakelen.

Een handige handleiding vind je 'hier'.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten