In DiskPart zie ik 2 verschillende 'recovery' partities, hoe kan ik zien welke actief is en de niet actieve verwijderen?

Forumregels
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
'Topic titel' mag (inclusief spaties) maximaal 114 tekens lang zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Invullen vragenformulier:
Extra toelichting onderaan in het formulier toevoegen.
Onderwerp:Omschrijving (met relevante details) waar je vraag over gaat.
Probleembeschrijving:Vermeld ook foutmeldingen en/of stopcodes.
Typ 'n.v.t' alleen bij onderdeel dat niet van toepassing is.
mario64

In DiskPart zie ik 2 verschillende 'recovery' partities, hoe kan ik zien welke actief is en de niet actieve verwijderen?

Ongelezen bericht door mario64 »

► Laat Spoiler zien
Waar je vraag over gaat.
Onderwerp.
Antwoord:
Op een drive heb ik in 'DiskPart' 2 verschillende 'recovery' partities zien staan.
Probleembeschrijving.
Antwoord:
Maar ik weet niet welke er momenteel in gebruik is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien van toepassing:
Merk/type/versie.
Antwoord:
Windows 11 x64 UEFI
Huidige situatie en/of aangebrachte wijziging(en).
Antwoord:
n.v.t
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hieronder ruimte voor eventuele extra toelichting:

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:

Re: In DiskPart zie ik 2 verschillende 'recovery' partities, hoe kan ik zien welke actief is en de niet actieve verwijde

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 »

De stappen om de ongebruikte 'recovery partitie' te verwijderen.

Eerst wil je weten op welke schijf de Windows installatie staat (systeem C:\)
Stap
Klik met 'rechter muisknop' links onderin het bureaublad op het (blauwe) Windows logo.
Er verschijnt een menu.
Stap
Klik op 'schijfbeheer'.
De schijven worden getoond zodat je kan zien op welke schijf Windows staat.

DiskPart opstarten.
Stap
Zoek 'opdracht prompt' en klik er met 'rechter muisknop' op.
Er verschijnt een keuzemenu.
Stap
Klik op 'uitvoeren als admin' om 'opdracht prompt' met verhoogde rechten op te starten.
Stap
Typ het commando 'diskpart'.
Windows schakelt nu naar 'diskpart'.
Stap
Typ het commando 'list disk'.
Het aantal schijven wordt getoond.
Stap
Typ het commando 'sel disk x' (waarbij 'X' het schijfnummer is waarop Windows draait)
DiskPart toont de geselecteerde schijf.
Stap
Typ het commando 'list part' om de partities op de schijf te tonen.
DiskPart toont alle partities op de geselecteerde schijf.

Maar de actieve 'recovery partitie' wordt niet getoond.

Hiervoor moet je opnieuw in 'zoeken' de 'opdracht prompt' opstarten met verhoogde rechten.
:!:
Als je vergeet 'opdracht prompt' met verhoogde rechten op te starten, mag je geen 'beheer opdrachten' uitvoeren.

In de meeste gevallen is de grootste 'recovery partitie' ook de actieve, maar om zeker te zijn controleer je dat.
Stap
Typ het commando 'reagentc /info' om de actieve 'recovery partitie' te vinden.
Je ziet op welke schijf de actieve 'recovery partitie' staat en op welk partitie nummer.

Verwijderen 'niet actieve' recovery partitie.
Stap
Typ (in de partitie lijst waar je in 'DiskPart' was gebleven) het commando 'select part x'.
Daarbij is 'X' het partitienummer van de NIET actieve 'recovery partitie'.
:arrow:
Na het verwijderen van de verkeerde 'recovery partitie' zal Windows (mogelijk) problemen geven bij het herstelproces.

Stap
Typ het commando 'delete part override' om de geselecteerde partitie te verwijderen.
Aanname is vaak de oorzaak van ellende.
Plaats reactie

Terug naar “11”